Sniktitt

Brothers in Arms: Earned in Blood

I utgangspunktet så Brothers in Arms: Road to Hill 30 ut som et hvilket som helst førstepersons skytespill satt til andre verdenskrig. Det tok imidlertid ikke særlig lang spilletid før vi oppdaget at det var alt annet enn en Medal of Honor eller Call of Duty-klone. Spillet kom med et kraftig fokus på lagarbeid, og det å bruke realistiske strategier ble en viktig del av gameplayet. Fienden skjulte seg stort sett bak gjerder og lignende, og det å løpe rett mot dem ville være selvmord. I stedet måtte du sørge for at gruppen din holdt fienden i sjakk ved hjelp av dekningsild, samtidig som du prøvde å omringe dem.

Dynamiske tyskere
Brothers in Arms 2: Earned in Blood fortsetter egentlig i akkurat samme sporet, men takket være imponerende kunstig intelligens føles det hele langt mer dynamisk og realistisk enn det gjorde i originalen. Under presentasjonen av spillet fortalte Gearbox sin militærekspert, den pensjonerte obersten John Antal, at målet i en krigssituasjon alltid er å gjøre kampen så urettferdig som mulig, og gi deg selv alle mulige fordeler. Du må sørge for at fienden ikke har noe annet valg enn å dø, rett og slett. De prøver hele tiden å gjøre akkurat det samme mot deg, og vi tør nesten vedde på at du aldri tidligere har kjempet mot like dynamiske fiender.

Under presentasjonen så vi nemlig flere ganger hvordan fienden, ved hjelp av lagarbeid og fornuft, utnyttet seg av spillerens tabber og prøvde å omringe spillerens gruppe slik at de kunne skyte på den fra flere kanter. I tillegg beveget de seg hele tiden i forhold til dine bevegelser, og gjorde det de kunne for å holde seg i skjul. Ved en anledning endte en lengre skuddveksling opp med at fienden og spillerens gruppe rett og slett byttet plass, etter som begge gruppene prøvde å komme inn bak hverandre. Dette hadde sannsynligvis ikke vært mulig med den vanlige "skriptede" kunstige intelligensen vi er vant med fra andre spill i sjangeren, og på dette området ser faktisk Brothers in Arms 2 ut til å ta sjangeren et godt steg videre.

Det er ikke bare fienden som er blitt smartere. Gruppen din vil tolke ordrene dine på en fornuftig måte (hvis du f.eks. sender dem til et visst punkt, vil de automatisk søke skjul når de kommer dit), og de er dessuten veldig effektive i kamp, så lenge de får gode ordre. Det er faktisk mulig å fullføre spillet uten å løsne et skudd, hvis du er flink nok til å dirigere gruppen din. Gearbox Software har imidlertid jobbet med mye mer enn bare den kunstige intelligensen. De har for eksempel også implementert realistisk fysikk, og her kan faktisk hele bygninger falle sammen om de tar nok skade. Det holder med andre ord ikke å skjule deg i et lite skur om fienden sikter på deg med kanon. På dette området ser Brothers in Arms 2 ut til å være totalt overlegent den potensielle rivalen Call of Duty 2, som ikke har mer enn normal ragdollfysikk.

Samarbeid i fokus
Flerspillerdelen har også fått en hyggelig oppdatering, og blant høydepunktene her finner vi to kooperative kampanjer hvor du og en venn kan ta kontroll over hver sin gruppe og samarbeide om å ta ut fienden. Hver av disse kampanjene kommer med fem oppdrag, og den ene av dem lar dere spille som tyskere. Gameplaymessig er det ikke noen forskjell på de tyske og amerikanske oppdragene, men som tysker vil målene dine reflektere det faktum dere er på defensiven. De kooperative oppdragene kan spilles over LAN og Internett, og på konsoll får du i tillegg spille ved hjelp av delt skjerm. Spillet har også konkurransebasert flerspiller, og som en ekstra bonus kommer Brothers in Arms 2 med alle flerspillerkartene fra originalen inkludert.

Gearbox Software skryter også av at Brothers in Arms 2 vil bli mye større enn originalen. I tillegg lover de at både våpnene og spillområdene vil være svært autentiske, og spøkte med at hvis du hadde studert kartene i spillet, ville du sannsynligvis kunne ta deg jobb som turistguide i Normandie. Mens originalspillet foregikk i et kulturlandskap preget av åkre og skyttergraver, foregår det meste av toeren i utbombede byer, noe som setter sitt preg på grafikken. Spillområdene i Brothers in Arms 2 er forøvrig også mye mer åpne enn de var i originalen, noe som gir deg mer frihet i forhold til hvordan du vil gå frem for å oppnå målene dine.

Historien i Earned in Blood fortsetter ikke der forgjengeren slapp, og du får ikke spille som hovedpersonen fra forrige spill. I stedet spiller du som Hartsock, som var en av de viktigste kompanjongene til Baker fra originalspillet. Baker er imidlertid fremdeles til stede, og ved enkelte anledninger vil du kunne kjempe side om side med gruppen hans. Historien skal visstnok foregå både før, under og etter hendelsene i originalspillet, og dermed får du muligheten til å oppleve noe av det som skjedde i originalen fra et annet synspunkt.

Med sin avanserte kunstige intelligens, forbedrede grafikk og fysikk og spennende flerspillerdel, ser Brothers in Arms 2: Earned in Blood allerede imponerende ut, og er nok en tittel i den lange rekken kommende spill du bør følge med på.

Kommentarer (35)

Forsiden akkurat nå

Til toppen