Bungie har avslørt ambisiøst skytespill

Halo-studioet har pøst ut detaljer om Destiny.

Søndag kveld løftet Bungie endelig sløret av sitt skytespillprosjekt, Destiny. Så å si alle større spillmedier i Amerika (og noen europeiske) ble stappet inn i spillutviklerens eget fremvisningsrom, og fikk en informasjonsdose om hva det egentlig er gjengen som sto bak Halo-serien har jobbet med de siste årene.

Vel og merke var det kun informasjon som sto på tapetet denne gangen. Ingen fikk prøve spillet på egen hånd.

Alltid på nett, alltid sammen

Først og fremst vil spillet kreve konstant nettilgang, dette fordi utvikleren ønsker å fokusere tungt på samarbeidskonseptet. Bungie beskriver det ambisiøse prosjektet som en delt-verden-skyter – et skytespill der man skal kunne spille med venner på tvers av systemer. Man skal kunne hoppe inn og ut av hverandres eventyr på en enkel måte. I sin egenproduserte videodokumentar vises det også sammenknytning mot smarttelefoner, med systemer for samarbeidspilling, men det er usikkert hvordan dette vil virke i praksis.

Konseptkunst, Destiny.

Destiny virker å ta sted i en slags post-apokalyptisk fremtid, men med betydelig mer lystig setting enn andre spill i denne tematikksjangeren. Menneskerasen er nærmest utslettet, sett bort fra en gruppe som har samlet seg under en stor mystisk kule. Kulen kalles The Traveler, og beskytter de gjenlevende mot den utenomjordiske faren.

Historien skal utfolde seg over 10 år, antageligvis ved regelmessige oppdateringer fra Bungies side. Det hele skal ta sted på flere planeter, slik som Mars, Merkur, Jorden, samt Saturns ringer og flere måner. På disse planetene skal egne eventyr utfolde seg, og det skal visstnok være slik historien er inndelt.

På mange måter høres dette veldig ut som et slags massivt nettspill, noe som underbygges ytterligere av spillets tre klasser (Hunter, Titan og Warlock), åpne spillsoner utenfor oppdrag og muligheten til å skaffe seg et eget romskip. Bungie lover likevel at det ikke skal kreves noe abonnement for å spille skytespillet.

Lang avdukingsprosess

Konseptkunst, Destiny.

Vi har hørt bruddstykker og småhint om Destiny i en rekke år nå, kanskje mest notabelt i høst da en mengde konseptkunst og promoteringsdokumenter lekket ut på nett. Inntil nå har dog det renommerte Halo-studioet selv holdt kortene så tett til brystet at en skulle tro de begynte å få papirsår.

I lekkasjen i fjor ble Destiny beskrevet som et «moro og tilgjengelig spill for alle» som «tar sikte på å skape et univers som er like dypt, håndgripelig og gjenkjennbart som Star Wars-franchisen.»

Det er nok dog fremdeles en god tid igjen til vi får se Destiny i butikkene. I en telefonsamtale med investorer for et par uker siden fortalte Activision-toppen Eric Hirshberg at Destiny neppe ble å se før tidligst 2014.

Per dags dato vet vi at spillet kommer til Xbox 360 og PlayStation 3, men det er ikke fjernt å se for seg at spillet også blir å se på hva det nå enn er Sony og Microsoft pusler med bak lukkede dører. Det er usikkert om spillet blir å se på Windows.

Les også
Her er spillene på Gamescom 2012

Les også: Stor lekkasje om Bungie-spillet Destiny Les også: PlayStation 4 kan bli avduket denne måneden

Kilder: Polygon, IGN, GameTrailers, The Examiner

Siste fra forsiden