Anmeldelse

Burnout

Som med konsollspill flest var det såre enkelt å sette i gang spillet. Jeg slang den søte, lille, røde, mini-DVD plata i Cuben og satte i gang, mer skal heldigvis ikke til. Gud hvor jeg elsker konsoll, ikke lange installeringer, platebytter og patche-styr som av og til må til for å få et spill til å funke. Brukervennlighet! Det som krevers for å få spilt spillet er at du har en GameCube, doh! Videre trenger du 15 ledige blocks på minnekortet ditt. Ellers så kan det være greit å ha 2 kontrollere, for dette er et spill som tar av i multiplayer, mer om det siden.

Ingen pangstart
Når jeg endelig hadde fått laget en save (noe som tok minst fem sekunder, altså ca. fire sekunder for mye!) så satte jeg meg ned og venta på en feit intro, men da ble jeg skuffa. Ingen intro dukket opp, bare litt demokjøring fra spillet. Hva var det for noe tull? Vel, vel, tenkte jeg, det er jo tross alt spillet som gjelder. Videre ble jeg geleidet inn i en ganske enkel meny, enkel og funksjonell. Her slang jeg meg rett på øverste valget på lista, "Championship", valgte meg en bil og ble kastet ut i det. I min lille supermini ble jeg satt til å race mot 3 andre biler, ikke bare skulle jeg kjøre mot dem, jeg skulle kjøre mot dem i trafikk. Mye trafikk.

Hele konseptet i spillet går ut på å kjøre fort, som i de fleste andre bilspill. Det som er annerledes med Burnout er den nye vrien Criterion har lagt til spillet, du skal nemlig ikke bare kjøre fort, du skal kjøre risikabelt samtidig. Måten det hele foregår på er at du samler bonus ved å kjøre fortest mulig mot trafikken, breie lengst mulig gjennom svinger og ved å så vidt unngå andre biler. Det jeg raskt fant ut var at det mest effektive var å kjøre fortest mulig og lengst mulig mot trafikken. Dette gjør at bonusen, som er vist i et felt nederst i venstre hjørnet på skjermen, bygger seg raskt opp.

Når bonusen er bygd helt opp får du boost tilgjengelig på bilen, dette virker som en blanding av turbo- og NOS-innsprøyting. Bilen skyter fart og gir deg 10-15 mph høyere fart, noe som tilsvarer 16-24 km/t høyere fart. Er det noe du trenger for å komme noen vei i dette spillet så er det denne boosten, for motstanderne dine er både raske og smarte. Faktisk er AI i dette spillet noe av det bedre jeg har møtt på i et bilspill, de styrer unna, de breier i svingene, de snitter andre biler, de presser og ikke minst, de gjør dumme feil, akkurat som spilleren selv gjør. Det er nesten som å kjøre mot andre spillere, men bare nesten, for de har en irriterende greie med å ta deg igjen samme hvor bra du kjører og hvor lite du krasjer, og da helst helt på slutten av et løp. En liten feil mot slutten av et løp, og du kan banne på at de smetter forbi deg og stjeler seieren din.

Burnout GC GC

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 3. mai 2002
  • Plattform: Nintendo GameCube
  • Utvikler: Criterion Studios

Forsiden akkurat nå

Til toppen