– Butikksalg er kun en bonus

Svenske Paradox selger 90 prosent av sine spill på Internett.

Spillbutikkker har utvilsomt mistet den posisjonen de hadde. På nittitallet og begynnelsen av 2000-tallet kunne man finne små, spesialiserte spillbutikker med et entusiastisk og dedikert personale i mange norske byer.

Nå er det fysiske spillsalget stort sett begrenset til et begrenset antall større, mer profitable kjeder. Det er ikke alle som liker den moderne spillbutikken like godt av den grunn. I fjor ble det for første gang solgt flere spill over nett enn over disk.

Vår skribent Kristian stilte blant annet spørsmålet «blir du lurt i spillbutikken?» i en nylig kommentar, og Remedy, Finlands største spillstudio, har ingen sympati for grådige spillsjapper.

Fredrik Wester, CEO i Paradox.
Fredrik Wester, CEO i Paradox.

En konsekvens av den stigende posisjonen til digital distribusjon er at noen spillselskaper rett og slett ikke trenger fysiske butikker lenger. Det gjelder blant annet den svenske nisjeutvikleren Paradox.

– I år har vi solgt nærmere 90 prosent av våre spill digitalt. Butikksalg er omtrent en bonus for oss nå. Vi trenger egentlig ikke spillbutikker lenger, og det er befriende fordi disse utsalgsstedene ikke har vært bra for industrien. De har ikke vært bra for den kreative delen av industrien, og å finne nye, kule spill, uttalte selskapets sjef, Fredrik Wester, til PC Gamer under E3 i år.

Nisjeutgiver

Paradox har gjort god butikk på utgivelser mange andre spillselskaper ikke tør å sjanse på. De har i lengre tid utviklet og utgitt velkjente strategispillserier som Hearts of Iron, Europa Universalis og Majesty. De har hovedsakelig siktet seg inn mot PC-markedet, og det er her spillbutikker som Steam, Good Old Games og andre har kuttet det fysiske mellomleddet med enkelhet.

Den nedlastbare storsuksessen Magicka.
Den nedlastbare storsuksessen Magicka.

– Folk klager til utgiverne om at markedet kun består av oppfølgere, men det er fordi spillbutikkene vil ha dem. De kan lage salgsoversikter og skjema for hvor godt ting selger. En av tingene som står i veien for mer kreative spill er butikkutfordringen. Jeg kan endelig si dette nå, fordi vi ikke lenger er avhengige av dem, forklarer han spillbladet.

PC Gamer skriver at nettbutikkene Steam og Gamersgate er de største distributørene av Paradox-spill.

Kommentarer (11)

Forsiden akkurat nå

Til toppen