Sniktitt

Call of Duty: World at War

LEIPZIG (Gamer.no): Infinity Ward hadde stor suksess med sitt Call of Duty 4. Nå er det Treyarchs tur til å ta over stafettpinnen. Utvikleren av blant annet Call of Duty 3 skal gi oss Call of Duty: World at War. Her deles handlingen opp mellom krigen i Stillehavet og Sovjets vei mot Berlin under andre verdenskrig.

Samarbeid i strid

Vis større

Video: Call of Duty: World At War


Vi kikket på spillet under Games Convention og lot oss imponere av intense kamper mot en uforutsigbar fiende i Stillehavsregionen.

Masse erfaringspoeng

Det er riktignok ikke så rart at krigsopplevelsen sitter som et skudd når man tenker på hvor lenge Infitity Ward og Treyarch har jobbet med Call of Duty-serien under Activision.

– Vi begynner å få en del erfaring. Nå har vi utviklert Call of Duty-spill lengre enn andre verdenskrig faktisk varte, sier David Suarez, Activisions produsent på Call of Duty: World at War.

Suarez legger ikke skjul på at man har latt seg inspirere av det forrige spillet i serien.

– Call of Duty 4 redefinerte hvordan man så på moderne skytespill, vi ønsker å redefinere andre verdenskrig på den samme måten. Teknologien som er tilgjengelig for oss nå gjør at vi kan få til enda mer, sier produsenten.

Og han fortsetter:

Omtrent alt tar fyr når flammekasteren er i sving.
Omtrent alt tar fyr når flammekasteren er i sving.

– Vi har hatt Call of Duty 4-motoren tilgjengelig i over to år nå, og videreutviklet den til vår bruk.

Skytekampene vi fikk se vitner da også om at det virkelig blir knalltøft å spille soldat i World at War. Vi spilte gjennom et brett i Stillehavet som involverte sniking i jungelen, sabotasje mot fienden og harde kamper med stridsvogner og fly. På slutten eksploderte nærmest slagmarken i et kaos jeg sjeldent har sett maken til.

– Stillehavskrigen gir en helt ny spillopplevelse, tenk deg intense jungelkrig i mørket. Det er helt spesielt, forteller Suarez.

Brutaliteten er helt på grensen, med japanere som ikke skyr noen midler for å stoppe avanserende amerikanske styrker.

– Med Call of Duty 4 gikk vi for 18-årsgrense, og opplevde faktisk at salget økte. Derfor er også World at War rettet mot et modent publikum, sier Suarez.

Nattkamper blir sentrale i World at War, og er ekstra nervepirrende.
Nattkamper blir sentrale i World at War, og er ekstra nervepirrende.

Fryktløs fiende

Japanerne var kanskje det mest interessante vi fikk se i vår lille test. Keiserens hær var uforutsigbar og fryktløs, noe som gjør deg som amerikaner enda mer sårbar for deres konstante angrep – enten de avanserer rett mot deg, eller kommer hoppende ned fra trær.

– Den japanske hæren er helt unik. Rent taktisk er de meget spesielle og for oss er de interessante fiender å jobbe med, sier World at War-produsenten.

Treyarch har også hatt en militær rådgiver på saken for å gjøre spillopplevelsen mest mulig realistisk. Dette er samme mann som har kommet med råd på samtlige Call of Duty-spill.

– For at alt skal være så realistisk som mulig har vi intervjuet mange veteraner fra krigen i Stillehavet. De har fortalt oss alt om uniformer, våpen og taktikker, sier Suarez.

Du får også lekt deg litt i lufta.
Du får også lekt deg litt i lufta.

Et eksempel på en slik taktikk var at japanerne kunne sitte i dagevis oppe i trær for å vente på fienden. De brukte hjelmen som toalett, slik at amerikanerne skulle bli totalt overrasket. Når fienden kom skøyt de en av soldatene i beinet, slik at sanitetssoldaten kom til. Deretter drepte de medisinmannen, slik at ingen andre i troppen kunne få hjelp. Slik oppførsel kan også vente deg i World of War.

– Japanerne var ikke redde for å dø, og de var meget utspekulerte, kommenterer den amerikanske produsenten.

For å bekjempe slike taktikker må man ha skikkelige våpen. Vi fikk se flammekasteren i bruk, og lot oss imponere. Denne er meget effektiv mot styrker som liker å ligge i bakhold i alle kriker og kroker, intet som er brennbart slipper unna flammene:

– Dette er første gang vi har med flammekasteren i et av våre spill. Vi har jobbet hardt med det visuelle rundt dette våpenet for å få til at absolutt alt kan ta fyr, til og med menneskekjøtt.

Hvis du kombinerer riktig kan du også lage en egen flammekasterstridsvogn, og da hjelper det ikke å sitte i et tre å gjøre sitt fornødne.

Et bilde til av flammekasteren. Vi elsker den!
Et bilde til av flammekasteren. Vi elsker den!

Todelt spill

World at War skal etter planen bli omtrent like langt som Call of Duty 4, der kampanjen fordeler seg 50/50 mellom amerikanerne og sovjeterne. Her vil man imidlertid gjøre det slik at kampanjene overlapper av rent historiske årsaker.

– I enspillerdelen er troppen alltid den samme, og du får et unikt forhold til alle i troppen gjennom blant annet konstant dialog, sier Suarez.

Det blir en ekstra spesiell opplevelse når Kiefer Sutherland er troppleder for amerikanerne, mens Gary Oldman er russernes mest fremtredende våpendrager. Vi fikk oppleve kamp med Sutherland, og han slenger hele tiden ut kommentarer og tips. Det er nesten som å være en del av TV-serien 24, bare med «feil» bilde. Vi følger den amerikanske siden fra Pearl Harbour og videre ut i stillehavskonflikten, mens russernes kamp starter i velkjente Stalingrad. Her er målet å kjempe seg frem til selveste Berlin.

Livet er verdt et par våte bukser.
Livet er verdt et par våte bukser.

Suarez ville ikke si så alt for mye om flerspillerdelen, men vi loves en samarbeidskampanje for opptil fire spillere over nett på PC, Playstation 3 og Xbox 360. Det ble også fortalt at soldaten din tjener erfaringspoeng og trofeer hele tiden, både i enspillerdelen og når du koser deg på nett.

– Call of Duty 4 definerte også hvordan man skal lage en god flerspilleropplevelse. Vi bygger videre på dette og har med flere interessante kjøretøyer. Nyhetene er mange, blant annet kan et knippe venner spille sammen som en tropp over nett, sier Suarez om den sosiale biten.

Til sist var det uunngåelig å spørre om forholdet mellom Treyarch og Infinity Ward. De konkurrerer jo på et vis om å lage de samme spillene, og da burde det oppstå noen gnisninger dem imellom.

– Det er så mange som lurer på om det er rivalisering mellom oss og Infinity Ward, slik er det ikke. Vi jobber tett sammen og deler på teknologien, avkrefter Suarez.

Vi ser frem til å få kikke nærmere på den russiske kampanjen.
Vi ser frem til å få kikke nærmere på den russiske kampanjen.

Konklusjon

Infinity Ward la virkelig lista høyt med Call of Duty 4, en list flere helt sikkert tror Treyarch vil slite med å nå opp til. Ut i fra det vi har sett av Call of Duty: World at War er imidlertid ikke dette tilfellet. Treyarch virker å ha lært en hel del siden det tredje spillet i serien, og vekker mye av min krigshistoriske interesse ved å legge handlingen til Stillehavet. Kampene er intense, fiendene uvante og våpenutvalget spesielt. Vi gleder oss til å se mer av World at War.

Call of Duty: World at War kommer ut på PC, Playstation 3, Xbox 360 og Wii i løpet av vinteren.

Kommentarer (50)

Forsiden akkurat nå

Til toppen