Capcom usikker på vestlig samarbeid

Var Bionic Commando så dårlig?

Spillutvikleren vurderer å skifte fokus.

Capcom har investert sterkt i vestlige utviklerstudioer de siste årene. De gav oppdraget med å utvikle en oppfølger til zombiespillet Dead Rising til kanadiske Blue Castle Games, svenske Grin videreutviklet den gamle Bionic Commando-serien og snart skal selskapet utgi Airtight Games' Dark Void.

Bionic Commando ble ikke en suksess

Alt er likevel ikke rosenrødt i Capcom-land. Selskapets sjef, Haruhiro Tsujimoto, er ikke helt trygg på selskapets nåværende samarbeid med vestlige aktører. Det er spesielt floppen Bionic Commando som har gjort Tsujimoto usikker. Spillet ble møt med variert kritikk, labre salgstall og medvirket til Grins nedleggelse.

Trass i skuffelsen påpeker Tsujimoto at Capcom uansett er avhengig av vestlige utviklere for å produsere nok spill. De vil derfor fortsette å alliere seg med utviklere i andre land, men det kan hende det går mot en ny giv hvor utviklingen av nye prosjekter skjer i hjemlandet:

- Vi vurderer ulike måter å fordele arbeidet i Japan og utlandet. Planen er å hovedsakelig utvikle nye serier i Japan. De utenlandske studioene blir antagelig brukt til å utvikle titler for eksisterende serier med veletablerte karakterer og tema.

Neste spill fra Capcom er det ovennevnte Dark Void, som slippes 22. januar. Vi kommer snart med en anmeldelse.

Siste fra forsiden