Capcom vs. SNK 2: EO

Capcom vs. SNK 2 er Capcoms nyeste tittel i en lang rekke 2D beat'em ups siden Street Fighter 2. Nesten hver eneste konsoll siden SNES har fått en eller annen 2D-beat'em up fra Capcom og GameCube er fra nå av intet unntak. Gameplayet har stort sett vært det samme gjennom alle årene, med kun noen få utviklinger her og der. Denne versjonen er en skuffelse, og mye av skylden får GameCube-kontrolleren.

Groovy!
En av de større taktiske avgjørelsene man må ta når man spiller Capcom vs. SNK 2 er hvilken groove man skal bruke. En groove er bare en av flere forskjellige sett med fordeler/ulemper man må velge mellom før man skal spille. Det ligger en del muligheter her, og man bør helt klart velge en groove som reflekterer måten man spiller på og hvilke karakterer du skal bruke, men etter min erfaring så ble det ikke slik. Her velger man den første og beste grooven og gjør det beste man kan. Gameplayet er stort sett uforandret i forhold til tidligere versjoner, med unntak i noen kontrollproblemer jeg skal forklare senere. Her har man forskjellige styrker på spark og slag, i tillegg til overdrevne superangrep og komboer. Systemet funker i teorien like godt som det alltid har gjort, og som en følge av det blir kampene ofte veldig hektiske.

Det er et stort problem med Capcom vs. SNK 2, og det er GameCube-kontrolleren. Selv om det er en fin og god kontroll så må det bare sies at den passer ikke til denne typen spill i det hele tatt. Den digitale styreknappen er alt for liten og ubehagelig å nå tak i. Utover det blir også de analoge skulderknappene brukt som om de var digitale, og de blir fort klønete og ubehagelige å bruke. For å kompensere for GameCube-kontrollerens mangler, har Capcom inkludert et GC kontrollvalg. Det vil si at alle spesialangrepene blir lagt til C-spaken. Bruker man denne blir spillet litt for enkelt, foruten uinteressant. Hele poenget med denne typen slåssespill er jo at man skal være flink til å time og være presis med tastetrykkene, og dette aspektet av spillet detter jo bort når alt man behøver å gjøre er å flytte på en spake. Poblemet er følgelig at spillet er enten frustrerende og irriterende å spille, eller at det blir for enkelt og uinteressant med GC-kontrollene. Synd egentlig, for det er lett å se at det er et godt spill skjult under alle disse kontroller problemene.

Kontraster
Grafikken i Capcom vs. SNK 2 er ikke noe du drar frem for å imponere kamerater og bekjente med din relativt nye konsoll, men det er på ingen måte stygt, til tross for slappe animasjoner og 2D-figurer. Måten grafikken er lagt opp på er ganske underlig. Her er slåsskjempene i 2D, og hadde kanskje passet bedre på et Super Nintendo eller PlayStation spill. På en kontrast-rik måte er disse figurene plassert på pent animerte og forholdsvis detaljerte 3D-bakgrunner. Resultatet er at grafikken blir styggere dess større og bedre TV du har. Som nevnt tidligere er dessverre mange av slåsskjempene litt for like av utseende, og dermed visuelt personlighetsløse for nykommere til serien(e). Grafikken er rett og slett ikke verdig en kraftig nestegenerasjons konsoll som GameCube.