Championship Manager 03/04

Jubel, gråt, frustrasjon og intens neglebiting. Dette er alle symptomer på en av verdens mest utbredde sykdommer; nemlig fotballgalskap. Med Championship Manager 03/04 (CM 03/04) bringes nok et "fotballfaglig narkotikum" til den fotballgale skaren av PC-spillerne.

Ingen visuell revolusjon
Spillet er ingen visuell nyvinning. CM 03/04 bruker så og si samme oppsett som det har gjort siden CM 3 kom ut i 1999. Menyene er estetisk sett helt greie, og er samtidig veldig brukervennlige og oversiktlige. Hovedmenyen finner du på den venstre siden av skjermbildet. Alt annet brukes til tekst, som for eksempel nyheter. Et aspekt dog som er videreført fra forrige års utgave, er muligheten til å forandre utseende på menyene. Dette gjør at man kan få en variert visuell opplevelse, og ikke legger merke til det litt ensformige skjermbildet.

Skal man ellers kommentere grafikken i spillet, blir det en kort prosess. Kun den enkle 2D-fremvisningen av fotballkampene kan ta på seg den diskutable æren av å kjøre på en grunnleggende grafikkmotor. Men så er ikke sjangeren videre kjent for banebrytende grafikk heller, hovedsaklig fordi behovet ikke er tilstede. Skulle man legge inn Half-Life 2-grafikkmotoren i et spill som Championship Manager 03/04, ville det ha vært som å kaste perler for svin. Det er rett og slett lite eller ingenting å bruke den på. Og salgstallene til serien taler for seg selv; folk er godt fornøyd med tekstboksene som forklarer deg hva som skjer.

Enorm dybde
Det er uten tvil den store dybden som er Championship Manager-serien sin styrke. Et svært omfattende nettverk arbeider over hele verden for å samle inn data på de over 200 000 forskjellige spillerne som er implementert i spillets database. Hele 2500 personer har vært med på arbeidet med å gjennomføre den dyptgående undersøkelsen som var nødvendig. Som en følge av dette har samtlige spillere en svært detaljert ferdighetsliste som rangeres med numrene 1-20, hvor 20 er det beste. Dette er en vital informasjonskilde når man skal bedømme spillernes dyktighet opp mot hverandre. I tillegg finner man personlig informasjon for hver og en av spillerne, samt klubbhistorie.

Under spillets gang blir alle spillerne nøye vurdert for hver spilte kamp, noe som produserer en vanvittig detaljgrad i statistikken. Fra antall taklinger og feilpasningsprosent til mål scoret; alt blir notert i informasjonen for spilleren etter kampene. Og ettersom sesongene ruller videre blir statistikken fort overveldende. Enkelte påstår at dette er en svakhet for spillet - uoversiktlig og lite interessant. Men den store majoriteten av seriens tilhengere protesterer høylydt mot dette, og mener det er strengt nødvendig. For spillet er bygd på statistikk. Dette er den eneste måten man kan vurdere hver enkelt spiller. Nettopp derfor blir det bedre og mer realistisk desto mer statistikk man har tilgjengelig.

Det er ikke bare spillerdatabasen som er stor. Årets ugave inneholder som alltid også en imponerende mengde ligaer og klubber. Nasjonale fotballparagrafer er hundre prosent genuine og oppdaterte, tilskuerkapasitet er notert og hele trenerstaben er selvfølgelig tatt med. Det hele er skremmende detaljert. Ingenting overlates til tilfeldighetene. For skulle utviklerne være så uheldige å ha feilregistrert data om en klubb eller spiller, eksploderer de mest dedikerte tilhengerskarene straks i harnisk og krever det rettet. I årets versjon skal det også nevnes at tidligere Liverpool-spiller Ray Houghton har bidratt som konsulent for å gjøre spillet så nøyaktig og realistisk som mulig.

Et tidssluk
Sjeldent er det produsert et dataspill med liknende varighet. Man kan nesten spille i det uendelige, bokstavlig talt. Sesongene genereres videre så lenge spilleren føler for å fortsette. Det kommer også flere fotballspillere. Samtidig som en etter en legger fotballstøvlene på hyllen, skapes det nye. Undertegnedes rekord i skrivende stund, er tolv sesonger. Riktignok i en av forløperne til årets spill. Ellers skal det nevnes at denne versjonen til tider lider av treghet. Er det mange målsjanser i en kamp, kan den fort ta et par minutter. Skal man deretter se nøye over hver spiller på laget, som ofte kan være vitalt for å oppnå suksess, er det selvsagt at timene renner bort som sandkorn i timeglass.

Legger man så til "lastetiden" spillet bruker når den håndterer resultater og statistikk fra de andre kampene i serien(e), går det fort enda litt mer tid, og drivkraften hos noen og enhver kan butte imot. Derfor er det viktig med en kraftig maskin når man skal spille. Det er nemlig ikke små mengder data som produseres og arkiveres i spillets gang. Har man i tillegg mange ligaer aktivert, kan spillet bli virkelig langdratt. Rådet er derfor å aktivere færrest mulig aktive ligaer. Ellers skader det ikke å smøre seg selv med en god dose tålmodighet.