Championship Manager 03/04

Jubel, gråt, frustrasjon og intens neglebiting. Dette er alle symptomer på en av verdens mest utbredde sykdommer; nemlig fotballgalskap. Med Championship Manager 03/04 (CM 03/04) bringes nok et "fotballfaglig narkotikum" til den fotballgale skaren av PC-spillerne.

Forskjeller fra Championship Manager 4 (02/03)?
Noe Sports Interactive fikk mye pepper for ved utgivelsen av forgjengeren var antall feil ved utgivelse. En mengde feil måtte rettes gjennom totalt fem oppdateringer. Det ser ut til at de tok lærdom, for med årets utgivelse har det vært tilnærmet null kritikk av såkalte "bugs". Et velkjent aspekt ved hver ny versjon er at databasene for spillere og lag blir oppdatert. Dette er selvsagt også tilfellet i årets versjon. Ellers er det kommet noen nye og forbedrede elementer i farvannet av forløperen. De er ikke av den store typen, men er elementer fansen selv har foreslått til utviklerne. Blant annet er den gamle "Pre-game"-editoren tilbake med spillet. Dette gjør at spilleren selv kan redigere eventuelle feil eller mangler i databasen.

Månedens mål er et annet spennende aspekt, som er helt nytt med versjonen. Grunnet forskjellig tidsforbruk ved spill over Internett kommer spillet denne gangen med muligheten for å sette maks tid som hver spiller kan bruke mellom kampene før de automatisk vil bli tvunget videre. En særdeles tiltrengt funksjon. Den forandringen som trolig er aller størst prissatt er nok det forbedrede treningssystemet. Forrige spill fikk en del kritikk på grunn av dets vanskelighetsgrad. Det ble rett og slett for omfattende for nye spillere å sette opp treningsopplegget til laget sitt. Versjonen før der igjen ble kritisert for systemets simpelhet. Dermed slo Sports Interactive to fluer i en smekk og skapte ganske enkelt en mellomting. Årets treningssystem er svært tilfredsstillende for alle parter, og man kan nå blant annet se direkte hvilke resultater treningen høster for hver enkelt spiller i stallen. Forandringene ellers er stort sett av mindre karakter, men fellesnevner for dem alle, er at de hever seriens geniale spillkonsept ytterligere.

Årets utgave av Championship Manager serien er høyst sannsynlig også dets siste; i hvert fall med Sports Interactive som utviklere. Samarbeidsavtalen mellom Eidos og Sports Interactive avsluttes førstkommende sommere og begge parter har uttalt at dette vil bli deres siste utgivelse. Dermed er en æra over. Siste produkt av samarbeidet setter også et verdig punktum. Det er ikke i stor grad nyskapende innen sjangeren, men vi får desto mer av det gode gamle. Og det er slik fansen stort sett vil ha det. Spillmotoren er i tillegg finslipt og har gjennomgående lite feil. Databasen er dessuten større enn noen gang i seriens historie og alle Championship Manager-fans vil garantert takke overmaktene, samt utviklerne, for den autentiske og svært detaljerte statistikken de nok en gang blir fremlagt.

Og selv om det grafiske og lydmessige ikke er i verdensklasse, trekker dette ikke nevneverdig ned det totale bildet. Spillet fortjener dessuten pluss i margen for dens spillbarhet som er svært vanedannende. Personlig synes jeg enhver person som betrakter seg selv som "fotballgal" skylder seg selv å kjøpe dette spillet. For maken til fotballfaglig nøyaktighet og underholdning finnes det ikke i spillbransjen. Det skal dog sies at spillet trolig er mest aktuelt for kjennere av serien eller sjangeren, ettersom nye spillere har en tendens til å bli skremt over mengden av avanserte funksjoner det er å sette seg inn i. Men tåler man litt motgang til det begynner å sitte, er spillet i aller høyeste grad anbefalt.