Chaser

Chaser er et skytespill i førsteperson-perspektiv som må være en av årets største og mest positive overraskelser. Utvikleren, slovakiske Cauldron, hadde praktisk talt ingen hørt om, og utgiveren, JoWood, er ikke akkurat kjent for gode spill i denne sjangeren. Likevel klarer de å levere et skytespill som faktisk overgår det meste som er kommet ut dette året.

God multiplayer
I tillegg til spillets 40 singleplayeroppdrag, følger det med fire forskjellige multiplayermodus. Tre av disse er helt ordinære: "Deathmatch", "team deathmatch" og "capture the flag". Takket være intelligent kartdesign og det gode forholdet mellom de ulike våpnene er de likevel svært underholdende. Det siste moduset heter "shocktroops", og er unik for Chaser. Her møtes to lag (politistyrker og banditter) som hver har ulike mål som må nås innen en tidsfrist. Når en spiller dør må han vente til neste runde før han kan spille. Hvis du gjør det bra får avataren din erfaring, og det kan du bruke i starten av hver runde for å kjøpe nye og bedre våpen.

Multiplayer i Chaser er egentlig ikke så forferdelig ulikt multiplayer i andre skytespill, men utviklerne har gjort en god jobb og det er dermed svært underholdende. Du kan spille over LAN eller over Internett, og spillet har innebygd støtte for Gamespy Arcade. JoWood holder til en hver tid oppe en rekke offisielle servere som du kan kople deg opp mot. Det største problemet i forhold til internettspilling er at det for øyeblikket er ganske få spillere tilgjengelig, noe som kraftig reduserer valgfriheten din. Serverne (eller nettverkskoden) er heller ikke helt stabile enda.

CloakNT
Grafikken i Chaser er det Cauldron sin egenproduserte motor, CloakNT, som står for. Stort sett gjør denne motoren en svært vellykket jobb. Skal jeg trekke frem ting den gjør svært bra, må jeg nevne refleksjoner i vannoverflaten og den realistiske måten glass knuser på. Utviklerne har visst å utnytte seg av sistnevnte, og mange av kartene inneholder mye glass som "tilfeldigvis" kommer mellom deg og fiendene. Har du sett Red Faction sitt glasshus vet du hva du kan forvente her. En annen ting motoren ser ut til å takle svært bra er modifikasjoner på landskapet. I mange spill er det slik at hvis det skjer ett eller annet som påvirker kartet vil spillet hakke kraftig mens det skjer. Slik er ikke Chaser.

Ellers kan det se ut som grafikkmotoren har mer til felles med Quake 3-motoren enn de nyeste Unreal og Source-motorene, men spillet lider på ingen måte under det. Grafikerne har stort sett gjort en svært god jobb. Karaktermodellene er godt laget, og ansiktsuttrykkene virker troverdige. Teksturene er (med noen unntak) gode og klare, og spillmiljøene virker rimelig realistiske. Noen av spillmiljøene er flotte og fargerike, men det må sies at hovedvekten av spillet foregår i litt triste miljøer som militærbaser, fabrikker og liknende.

Bakgrunnsmusikken består av et stort antall melodier (ikke fullt én melodi per kart, men det er ikke så langt unna), og kvaliteten på disse er stort sett veldig god. Spillets setting og miljø tatt i betraktning tror jeg de fleste kan gjette seg til musikksjangeren på egenhånd. Skuespillerprestasjonene er også ganske gode, med ett unntak - John Chaser. Han høres hele tiden sint og truende ut, og skuespilleren klarer ikke å tilpasse seg de forskjellige situasjonene. Våpensmell og eksplosjoner høres rimelig overbevisende ut, og det gjør egentlig det meste annet i spillet også.

Chaser er på ingen måte et nyskapende spill, og vi har sett det meste før. Hvis du begynner å bli lei konseptet nå (som jeg vet mange gjør), tør jeg egentlig ikke anbefale Chaser til deg. Hvis du imidlertid er klar for enda et tradisjonelt skytespill i førsteperson-perspektiv, er dette et utmerket valg. Chaser er faktisk så godt at det legger seg komfortabelt inn blant årets til nå beste skytespill. Likevel er ikke alt perfekt. Enkelte oppdrag er dårlig laget, og noen ganger føles det rett og slett som om utviklerne har hatt dårlig tid. Hadde Chaser vært litt mer finpusset ville det fått en bedre karakter, men ikke vær i tvil om å kjøpe det dersom du elsker skytespill.