– Civilization møter Don't Starve

Nytt spill byr på turbasert overlevelse i et fantasiunivers inspirert av slaviske myter.

MuHa Games

Thea: The Awakening beskrives som et strategisk overlevelsesspill inspirert av slavisk mytologi. Det foregår i en postapokalyptisk fantasyverden ved navn Thea, som i hundre år har vært undertrykket av mørke krefter. Rundt om i verden forsøker små grupper med mennesker å overleve.

Turbasert strategi. (bilde: MuHa Games).

Led en gruppe overlevende

Du spiller en gud, men du er tilsynelatende ikke spesielt mektig. Det eneste du har er en liten gruppe mennesker som du må forsøke å hjelpe. Men de har heller ikke særlig mye, og selv en liten influensaepidemi kan være livstruende for gruppens eksistens.

Influensaepidemier er samtidig langt fra det skumleste du må håndtere, i en verden full av vandøde og monstre.

Hva nå? (bilde: MuHa Games).

Spillet fungerer på mange måter som et turbasert strategispill. Du må gradvis utvide hjembyen din, samtidig som du sender folk ut for å finne ressurser i den store verden. Miljøene genereres av datamaskinen, og er forskjellige hver gang du spiller.

Kamp må du også forholde deg til, og her bruker Thea et slags kortspill for å avgjøre slagene. I tillegg vil det stadig dukke opp ulike situasjoner der du må velge hva du skal gjøre, gjennom et tekstbasert grensesnitt.

Planen er å lansere spillet i løpet av andre kvartal 2015. Utviklerne har startet en folkefinansieringskampanje på Kickstarter for å få budsjett til kunst og musikk. Spillet utvikles av et lite studio, som trenger hjelp utenfra.

Det er spennende å se strategispill som går litt andre veier enn det vi er vant med. Et annet slikt spill er At the Gates, der du spiller barbarhøvding i slutten av romertiden.

Siste fra forsiden