Cliff Bleszinski pønsker på et førstepersons PC-spill av den gamle sorten

Skytespillegenden sverger å aldri igjen lage et spill med mellomsekvenser.

Cliff Bleszinsky, her i sammenheng med et arrangement for Gears of War 3.
Mikael Harstad Groven, Gamer.no

Helt siden han tok snippesken og spankulerte ut av Epic Games-kontorene for siste gang i fjor høst har spilldesigner Cliff Bleszinski kost seg med en utstrakt ferie fra bransjen. Når han nå virker å være på vei tilbake tegner alt mot at den frittalende utvikleren har funnet inspirasjonen et par tiår tilbake i spillhistorien. Dette melder Kotaku og Eurogamer.

– Jeg har en pitch, jeg har konseptkunst, og jeg er rimelig sikker på hva jeg vil gjøre. Det blir en PC-opplevelse som minner om en type spil som vi brynte oss på tidlig, om du skjønner hva jeg mener, ymter han frempå som gjest i en podcast kalt Pointless.

Selv om hintet burde være overtydelig for de fleste som har fulgt spillveteranen en stund, understreker han videre at det er en hardbarket arena-skytter han snakker om her, i tråd med Unreal-spillene fra fordums tid. Bleszinski er misfornøyd med retningen sjangeren har tatt de siste årene, og forteller at han ikke har planer om å lage et spill med mellomsekvenser noen gang igjen. Samtidig benytter han anledningen til å komme med et sleivspark til dagens skyteglade unge.

– Det er en av de tingene – mange av kidsa som spiller Call of Duty ville neppe ant hva en skikkelig arena-skyter var om det traff dem midt i trynet.

Ingen Oculus Rift

Det siste året har VR-brillene Oculus Rift opptatt mange spillutviklere, og også Bleszinski har blitt betatt av verktøyet. Tidligere i høst hevdet han for eksempel at at brillene, sammen med Steam Box, vil definere denne spillgenerasjonen. På tross av lovordene ser han ikke for seg at teknologien passer til det planlagte konseptet.

– Med den hastigheten og stilen jeg satser på vil ikke Rift passe inn. Det kan jeg bekrefte, sier han.

Heller ikke donasjonstjenesten Kickstarter ligger i kortene for prosjektet – Bleszinski ønsker å bruke mer tradisjonelle måter å skaffe midler på. Planen er heller ikke å svinge innom Epic Games for å kapre talenter, men heller å satse på et nytt studio. Akkurat nå slenger han konseptet rundt til interesserte parter i håp om å få napp for å dekke opp om den finansielle biten.

Bleszinski er ikke den eneste som forlot spillstudioet i fjor:
Epic Games-sjefen tok også hatten og gikk i fjor høst »

Siste fra forsiden