Anmeldelse

Clive Barker's Undying

Det er trolig ingen grøsserfan som ikke kjenner til forfatteren Clive Barker's noveller, og hans arbeid i filmer som "Nightbreed" og "Hellraiser" seriene. Til nå har han latt den interaktive verden stå i fred, men det skulle forandre seg i år.

Det er ikke ved alle spill jeg tar meg tid til å bli kjent med storyen bak. Men med utgivelser som dette, syns jeg det er på sin plass å følge godt med på alt som blir sagt fra introen og utover i spillet. Spesielt når du vet at en av verdens ledende grøsserforfattere har deltatt i utviklingen av spillet.

Når det er sagt, er det helt åpenbart at han ikke bare etterlot navnet sitt i tittelen og hadde innflytelse på hovedpersonen. Han tok raskt også del i arbeidet med hele spillets designmessige utvikling. Mens den uhyggelige stemningen som forfølger deg gjennom hele spillet helt tydelig stammer fra Clive Barkers ideer, har han altså også tatt del i utviklingen av alt det atmosfæriske du opplever. Undying handler ikke om konstant jakt på udyr og vesener du skal drepe. Det er som enhver grøsserentusiast hadde sagt: Alt handler om å vente, på noe som skremmer livet av deg.

Handlingen foregår i Irland i begynnelsen av 1900-tallet. Du er en person med navn Patrick Galloway, som har blitt kjent som en ekspert på mystiske hendelser og mysterier. Det er en gammel bekjent fra første verdenskrig, Jeremiah Covenant, som har bedt deg om å undersøke hva som egentlig har skjedd med hans fire døde søsken. De har visstnok blitt dødsdømt etter et besøk på "Island of Standing Stones" for noen år tilbake. Da Jeremiah kom tilbake fra krigen var alle døde, og merkelige ting begynte å skje rundt på stedet hvor han bor. Du har fått i oppdrag å finne ut mer om omstendighetene rundt de fire søskenenes plutselige død.

Clive Barker's Undying Windows Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 19. februar 2001
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Electronic Arts
  • Utvikler: DreamWorks Interactive

Forsiden akkurat nå

Til toppen