Intervju

Codename: Panzers Phase Two

Codename Panzers Phase Two er et episk sanntidsstrategispill i full 3D med handling hentet fra andre verdenskrig. Spillet vil legge vekt på en underholdende og progressiv spillopplevelse, der det ikke finnes et eneste kjedelig øyeblikk. Tyskeren vi har tatt en prat med heter Achim Heidelauf. Han har jobbet i spillindustrien siden 1995 og er i dag produsent for CDV Software Entertainment. Achim har tidligere vært produsent for prosjektene No Man's Land og Codename Panzers Phase One. I dag legger Achim og hans kolleger siste hånd på verket som skal bli den andre fase i Codename Panzers.

Det er lagt planer for tre installasjoner av Codename Panzers. Bør disse ses på som ett spill delt i tre eller tre separate installasjoner?

- Hver "fase" har sin egen unike historie og spesielle helter. Alle spillene står på sine egne ben og er ikke avhengige av hverandre på noen måte. Samtidig er likhetstrekkene helt klart synlig, du vil for eksempel finne den samme kompleksiteten fra Phase One i Phase Two.

La oss gå mer i detalj. Gi oss en fyldig beskrivelse av Codename Panzers Phase Two fra deres ståsted.

- Gamle favoritter og nye helter vil gjøre sin entré i det nye Codename Panzers. Den spennende historien fra det første spillet fortsetter med dramatiske hendelser som vil lenke gamere til skjermen i time etter time. Krigføringen foregår i det brennheite Afrika, rundt de idylliske landsbyene i Italia og det røffe terrenget i Jugoslavia. Dette spillet viser til en utrolig variasjon av nydelige spillmiljøer.

- Natt og dag-effekten legger til rette for strategisk unike overraskelsesangrep. Kjøretøyene er utstyrt med frontlykter som kan skrus av og på. Et eksempel er at du kan ødelegge et kraftverk midt på natten, og deretter overrumple din fiende i totalt mørke. Det medfølgende redigeringsverktøyet setter spilleren i stand til å lage sine egne unike scenarioer, inkludert mellomsekvenser! I forhold til Codename Panzers Phase One kan du nå lage omtrent en endeløs variasjon av oppdrag.

- Tilhengere kan allerede nå begynne å se frem til hundrevis av bygninger og objekter med perfekt detaljskildring. Disse dekker alt fra enorme ørkenfort via hangarer til afrikanske gatemarkeder. Akkurat som i det første spillet har vi oppnådd en detaljrikdom ingen andre strategispill kan måle seg med. Det vil foreligge en mengde oppdrag, både primære og sekundære av natur. I tillegg finnes det flere hemmeligheter som er ment å utfordre spillere. Ved å løse disse sekundære og hemmelige oppdragene vil du kunne klatre dramatisk på den nettbaserte rankingstigen.

- Et veldig viktig aspekt ved Codename Panzers Phase Two er "langvarig motivasjon". Ved hjelp av et intrikat og pålitelig design vil oppdragene utspille seg forskjellig hver gang, selv om du spiller akkurat det samme oppdraget flere ganger. Vi har fokusert på variasjon når det gjelder de ulike oppdragene og delmålene disse innehar. Til sist vil den nye flerspillermodusen sette deg i stand til å kjempe mot andre gamere, enten alene eller sammen med en venn i samarbeidsmodusen.

Hva mener du er viktigst i en tittel som dette, strategisk realisme eller ren underholdning?

- Begge deler er viktig – strategisk realisme så vel som ren underholdning. Men det er å ha det moro mens man spiller som er det viktigste, 100% historisk korrekthet finnes det nok av i andre titler.

Hvorfor valgte dere å sette fokus på det interessante forholdet mellom italienske styrker og jugoslaviske partisanere?

- Denne settingen finner man ikke i andre strategispill som baserer seg på hendelsene fra andre verdenskrig. En slik fornyelse er viktig for tilhengere av denne sjangeren, og vi tror de vil sette pris på dette.

Konflikten i Afrika er kanskje ikke den mest kjente fra andre verdenskrig. Valgte dere denne konflikten bevisst, kun for å "krydre" spillet?

- Så absolutt ikke. Denne konflikten er velkjent for alle gamere som er interessert i denne typen spill. Derfor valgte vi å fokusere på denne. Dessuten vil vi gjerne vise publikum ulike sider av andre verdenskrig med våre spill.

Påstand: Det er alt for mange strategispill som har sitt fokus rettet mot andre verdenskrig. Enig eller uenig?

- Sterkt uenig. Det er stor forespørsel etter slike spill på dagens spillmarked og en voksende tilhengerskare som stadig vil ha mer. Hvis vi kun tar strategisjangeren i betraktning kan jeg ikke se at vi har en overflod av slike spill.

Kan du til slutt avsløre noe om Phase Three ovenfor våre lesere?

- Jeg kunne ikke tenke meg å si noe som helst om Phase Three, men det blir kaldt i Spania. Vent, glem det siste jeg sa.

Gamer.no testet en uferdig versjon av Codename Panzers Phase Two i mai, og vi kan skrive under på at tittelen virker å ha flere sterke kort å komme med. Ikke minst er de uvante spillmiljøene en gledelig variasjon i sjangeren. For mer informasjon anbefaler vi gjennomlesing av vår sniktitt. Vi vil selvsagt komme tilbake med en fyldig anmeldelse når utgivelsesdatoen nærmer seg. Per dags dato kan vi vente og se spillet i butikkene 25. juli 2005.

Takk rettes fra oss til Achim Heidelauf for at han tok seg tid til en liten prat. Vi ønsker ham lykke til videre med dette og fremtidige prosjekter.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen