Colin McRae Rally 04

Endelig, seks måneder etter det kom til konsoll, er Colin McRae Rally 4 ute på PC. Med en rekke oppgraderinger fra forrige versjon prøver man å overgå tidligere års utgaver. Nettverksspilling er noe av det "nye" spillerne får tilgang til.

Side 4

Det er nå nærmere et halvt år siden Colin McRae Rally 4 kom ut på konsoll. Samtidig er det ikke en gang et år siden forrige versjon av spillet kom ut til PC. De seks månedene ekstra har utviklerne brukt til å forbedre spillet ytterligere. Det er tydelig at noen har satt seg ned og tatt innover seg alle kommentarene spillere og journalister kom med angående Colin McRae Rally 3. Borte er en noe krøkkete fysikk, elendige valgmuligheter og laber flerspiller. Årets pakke er mye bedre enn fjorårets. Ikke dermed sagt at den er feilfri. Etter nitidig testing, både alene og sammen med andre på LAN og Internett, har vi lista over hva som er bra og ikke fullt så bra.

Rally og atter mer rally
Poenget med spillet er som alltid å kjøre rally, helst å kjøre rally best mulig. På den fronten har det skjedd lite, naturlig nok. Til tross for mangelen på WRC-lisens minner det meste i spillet underlig mye på virkelighetens rallyverdensmesterskap. Den manglende lisensen forandrer dog på noen ting. For det første foregår spillet til dels i en noen land som ikke er med i WRC. De landene som er med i WRC-sirkuset er her representert med fiktive baner, altså ikke nøyaktige kopier av banene slik du finner i WRC-spillene på PS2. For det andre er ikke sjåførene fra det virkelige liv med her, med unntak av Colin McRae og kartleseren hans, Derek Ringer. I stedet har man funnet på en haug med navn som skal gi en pekepinn om hvem det er snakk om. Vi kan blant annet nevne at Norge er representert med det urnorske navnet Riolon. Eller kanskje det hørtes mer finsk ut?

Banene og sjåførene er altså tatt fra fri fantasi. Bilene derimot er hentet fra virkeligheten. De har dessverre ikke helt samme utseende som i virkeligheten. Blant annet kan det nevnes at Subaru plutselig har limt et amerikansk flagg på panseret. Kanskje ikke så rart med tanke på hvor utrolig mange amerikanere det faktisk finnes i WRC-mesterskapet. Vent nå litt, det var kanskje slik at det ikke er en eneste en? Pytt, pytt. Uansett, i spillet finner du traverne Mitsubishi, Subaru, Peugeot, Citroën og Ford.

Endelig litt valgmuligheter
En av de tingene vi var minst fornøyd med i forrige spill var mangelen på valgmuligheter når det gjaldt hvilken bil du kunne kjøre. Den gang gikk man nemlig for en variant hvor du spilte Colin McRae og var bundet til hans Ford Focus gjennom hele turneringen. Denne gangen har man heldigvis gått bort fra den varianten. Atter en gang er Colin en av dine argeste fiender der han freser rundt i sin akk så smukke Citroën Xsara. At han siden har mistet plassen på laget og ikke lenger kjører i WRC trenger vi ikke tenke mer på.

Du har i utgangspunktet valget mellom fire biler, Citroën Xsara, Ford Focus, Mitsubishi Lancer og Subaru Impreza. Alle har sine styrker og svakheter, hvilken bil du burde velge er helt opp til deg og din kjørestil. Jeg for min del valgte å sette meg inn i samme bil som Colin brukte den siste tiden har kjørte WRC når jeg skulle kjøre mitt første mesterskap, nemlig en Citroën Xsara. I de fleste spillmodi har du muligheten til å selv stille inn hvordan oppsettet på bilen skal være, noe som er svært viktig for å tilpasse den til din kjørestil. Du kan heve eller senke kjerra, velge stivheten på demperne og så videre. Et av de aller viktigste valgene i et spill som dette er dog ikke med, det å kunne stille inn fordeling mellom forhjuls- og bakhjulstrekk. Slik det er nå må plassering gjøres med bremsen og vill ratting i stedet. Tungvint og skuffende, ikke minst med tanke på at man hadde den muligheten i Colin McRae Rally 2!

Side 4