Colin McRae Rally 2005

Etter mange år på toppen av rallyspilltronen er det kanskje like godt at Colin McRae abdiserer. Årets spill i Colin McRae-serien er en nedtur vi gjerne kunne vært foruten.

Det rumler i grom eksos
Det er ikke mye nytt som kan gjøres på lydfronten i et spill som dette. Derfor kommer det heller ikke som noe stort sjokk at utviklingen når det gjelder lyd ikke har vært all verdens siden forrige spill. Heldigvis var lyden god allerede den gang, ja gangen før det igjen også for den saks skyld. Hver bil har sin egen unike motorlyd, alt etter som hvor stor eller liten motoren er. Det er ikke fritt for at en liten fislete Volkswagen Polo låter mindre brutalt enn de kraftige Gruppe B- og WRC-bilene. Utover å høre turboer puste og pese, motorer hvine og girkasser skrape, fortoner resten seg ganske likt fra bil til bil. Det du hører utenom det rent tekniske er grus som slår opp i hjulbuene og dekk som sliter med å holde fast i løs grus og gjørmete underlag. Eller dekk som viner i det du slenger bilen inn i en sideveis sladd gjennom en hårnålssving. Alt er akkurat som det burde være og med surround-høyttalere og lyden skrudd til "vondt i ørene"-nivå blir lydsiden av spillet en ren nytelse.

Nesten overdøvet av alt støyet fra turboer, wankelmotorer, slitte dekk og løs grus sitter Nicky Grist og roper ut noter du skal kjøre etter. Uten noter kommer du ikke langt i et rally, og få leser dem så godt som Nicky. Notene kommer for det meste der du vil ha dem og hjelper deg stort sett helskinnet gjennom alle etappene i spillet. Det er ikke mye å si om musikken, den er monoton, elektronisk og spilles heldigvis bare i menyene.

Flerspiller som aldri tar av
Det har lenge vært tradisjon for flerspiller i Colin McRae Rally-spillene, på PC var nettverksspilling i Colin McRae Rally 2 noe av det heftigste som har skjedd bilspill. Med spill nummer tre ble valgmulighetene for flerspiller drastisk innskrenket og i spill nummer fire var det kun nettverksstøtte for PC. Colin McRae Rally 4 hadde støtte for Xbox Live, men kun med online resultattavler, ikke akkurat noe å slå hæla i taket for. Med årets spill har Codemasters endelig tatt til vettet. Denne gangen leverer de spilling over Internett og lokalnett på PlayStation 2, Xbox og PC. Alt vel så langt. Dessverre er det gjort på samme måte som fjorårets Internettflerspiller på PC. Du ser bare motstanderne som spøkelsesbiler.

Det fungerer for så vidt greit i rene rallyetapper, når det uansett bare en bil på veien om gangen. Dessverre gir det ikke akkurat det største kicket å spille på denne måten. En løsning som den i Colin McRae Rally 2 ville vært bedre egnet, hvor blandingen av rally og rallycross var en særdeles underholdene opplevelse. Dessverre ser det ikke ut til at det er en flerspillervariant vi får se igjen med det første. Dermed sitter vi igjen med en grei, men ikke akkurat banebrytende flerspiller. Det er moro nok, men ekstatisk blir det aldri.

Med årets utgave av Colin McRae Rally kan det nesten virke som om vi får to spill i ett. Du har den klassiske turneringsmodusen med WRC-inspirerte biler og du har en ekstremt omfattende karrieremodus. Sistnevnte er av litt variert kvalitet, alt etter som hvilken bilklasse du kjører. Du har også en flerspiller som gir en del timer ekstra spillverdi etter du har spilt gjennom alt annet i spillet. Problemet med spillet er at det ikke duger når det sammenlignes med de andre rallyspillene på markedet. Kjørefølelsen er her tidvis så elendig at jeg satt og rev håret ut i store tuster, noe som i seg selv er ganske imponerende med tanke på at jeg har en blankbarbert skalle. Ikke minst gjelder dette for de svake forhjulsdrevne bilene. Når det gjelder kjørefølelse er Richard Burns Rally uendelig mye bedre, om enn litt vel vanskelig. Når det gjelder flerspiller ligger RalliSport Challenge 2 milevis foran. Jeg kan rett og sett ikke se noen gode grunner til at du skal legge pengene i dette spillet om du vil ha rally til PC, Xbox eller PlayStation 2. Vil du ha en simulator kjøper du Richard Burns Rally, vil du har arkadeaction kjøper du Rallisport Challenge 2.

Merk: Skjermbildene i denne anmeldelsen er fra Xbox- og PC-versjonen.