Colin McRae Rally 2005 Plus

Piskende regn, blendende støv og bildeler som flyr veggimellom. Endelig har det kommet et skikkelig rallyspill til Sonys håndholdte konsoll.

PSP har en glimrende skjerm, som byder innlevelsen opp til dans. I Colin McRae 2005 har konsollen en perfekt mulighet til å demonstrere sin styrke på dette punktet. Her er innlevelse selve nøkkelen til suksess. Marginene mellom seier og tap er så ørsmå som det er mulig å få dem. De som kjenner til rallysporten vet at det ikke er en kjerringsport, her må det mye forberedelser og konsentrasjon til for å lykkes. Selve løpet er bare en del av totalpakken som utgjør en variert og underholdende spillopplevelse. Her må du mekke, oppgradere og finjustere til fingrene dine detter av. Uten den beste bilen er det neimen ikke lett å være gameres svar på Sebastien Loeb.

Hard start
La oss begynne med de sedvanlige modusene først, for her er det en god del å velge i mellom. Du kan ta på deg en rekke raske utfordringer, slik som enkeltstående etapper eller hele rallyløp. Ellers kan du kle deg i Colin McRaes sko, og vinne tittelen med hans unike egenskaper. Du kan også spille som deg selv, og gjøre rallystjerne av ditt til nå obskure navn. Til slutt har du flerspillerdelen, der opp til åtte stykker kan utkjempe slaget om å komme først (og helskinnet) over målstreken. Miksen av moduser gjør at du enten kan ta et kjapt løp for å drepe litt dødtid, eller fordype deg når du vil vise verden hvem som er råest på fire hjul.

Når du starter opp som uvitende rekrutt vil du treffe flere trær i løpet av fem minutter enn det man i vitenskapen trodde var mulig. – Hvordan skal jeg få dette til å bli morsomt, var en av mine første tanker. Problemet lå hovedsakelig i styrekontrollen, den føles svært lite sensitiv i forhold til tidligere konsollversjoner. Heldigvis er alt en vanesak, og med litt trening ble trærne mine beste venner. Så bra kom vi overens at jeg vurderer å melde meg inn i Samleie for Skogen. Noe annet som skaper ”problemer” i starten er realismen i veigrep og hvordan bilen reagerer på ulike variabler. Sitter du inni bilen i øsende regn så vil utfordringene stå i kø selv for en erfaren sjåfør. Du vil bli svimmel og ør av ujevne veier og halsbrekkende svinger.

Banene er varierte både i oppbygning og miljøet rundt. Her kjører du alt fra isrally til brennheite løp i Hellas. De finske skoger appellerte sterkt til meg, med tette trær, grusomme veier og krappe svinger. I slike forhold er du svært avhengig av kartleseren og at han gjør jobben sin skikkelig. Selv om han er dreven, er det noen ganger vår kjære andrefører blir litt overivrig. Hvis du får en plutselig stopp, så risikerer du å få en lang remse med anvisninger der du sitter. Dermed blir det mye gjetting de neste hundre meterne, noe som kan bli kritisk for din innsats. Når det gjelder giring har du tre alternativ, automatisk, halvautomatisk og manuell. Skal du nå helt i toppen er de to siste å foretrekke, selv om manuell giring øker vanskelighetsgraden.

Kritiske feil
Colin McRae 2005 på PSP gir ikke rom for at du skal kunne gjøre mye feil. Én alvorlig miss betyr at toppen av resultatlista sannsynligvis glipper. Dette gjør en eventuell seier desto mer søtere, og bør betegnes som et positivt aspekt ved spillopplevelsen. Når du først krasjer så får du et innblikk i hvordan skademodellen fungerer. Her detter del etter del av hvis du ikke har grep om rattet. Kjører du mesterskap kan dette repareres i depoet etter endt kjøredag, riktignok med en tidsgrense som puster deg i nakken. Går du over denne grensen blir det straffetid ved start, så vær oppmerksom. Bilen kan med jevne mellomrom oppgraderes, hvis testingen av de nye delene gjøres på en riktig måte av deg. Uten tvil en morsom og utfordrende måte å løse bonussankingen på. Til slutt kan du låse opp en mengde nye og eldre bilmodeller, noe som i sin tur gir varigheten et puff i riktig retning.

Spillets grafiske fremstilling er helt grei, og på enkelte områder svært fornøyelig. Effektene når bilen krasjer og ruller rundt er tilfredsstillende, her risikerer du at hele motorvognen faller sammen. Detaljnivået er høyt, spesielt imponerende er ansamlingen av vann og støv på frontruten når du kjører i ulikt føre. De ulike kameravinklene gjør at du kan tilpasse spillet etter din smak, men personlig synes jeg det mest "rettferdige" er å sitt inne i bilen. Da blir kjøreopplevelsen fremstilt på sitt mest ekstreme. Oppdateringsfrekvensen under løp kan føre til ubehageligheter, da spesielt i vanskelige seksjoner av banen. Dette er en stor ulempe siden du kan tape hele løpet på at spillet hakker en smule for mye. Ellers gir vi et pluss for lekre og oversiktelige menyer og et ellers godt grensesnitt.

Lyden er variabel. Kartleseren er god rent stemmemessig og musikken fungerer greit selv om den er småkjedelig. Motorlyden er verken fugl eller fisk og høres til tider noe anonym og kunstig ut. Videre var det en del skjønnhetsfeil, som når man kjører igjennom vannhull og gjørmete områder. ”Plaskelyden” virker påklistret og er konsekvent forsinket. Ved kollisjoner burde man pøset på med enda mer knusing av glass og skraping av metall, det blir litt for veikt slik som det står i dag. Når det gjelder flerspiller kan du spille over trådløst nettverk mot opptil åtte bilkåte motstandere. Dette representerer en fiffig avveksling sammen med at topptider til enhver tid blir oppdatert om du er i nærheten av trådløst nett. For min del var det uansett enspiller som var viktigst, så sosialspillingen ble en snack mer enn en del av hovedretten.

Jeg liker rally, og i dette tilfellet virker det som rally liker meg også. Colin McRae 2005 på PSP er kanskje ikke mitt livs kjærlighet, men det er uten tvil et hett forhold som kan vare en god stund før jeg går lei. Spillet er utfordrende, variert, relativt pent og ikke minst fylt til randen av spenningsmomenter. Du er ikke garantert suksess, men når du først gjør noe bra vil adrenalinet flyte fritt i blodårene dine. Realismen i form av løpskvalitet, skademodell og kjøredetaljer er grei, og spillet havner et sted mellom de beste arkaderacerne og simulatorene. Spillet hever seg fra den middelmådige versjonen på de stasjonære konsollene. Liker du å bli litt skitten og småskadet når du ”leker” bør du absolutt pleie et vennskap med Colin McRae. Hvem vet, kanskje dere blir mer enn bare venner?