Colin McRae Rally 4

Det er ikke mer enn knappe året siden forrige versjon av Colin McRae Rally var å finne i butikkene. Nå er altså tiden inne for å igjen møte den tidligere kongen av rally til dyst på asfalt, grus og is. Dette fjerde spillet i serien har gjennomgått en rekke forbedringer siden forrige versjon.

Side 4

Det kan virke som om Codemasters har hørt på hva både anmeldere og spillere har bedt om. Her er nemlig fullpakket med nye godsaker for de av oss som liker rally. Utviklerne har tatt det beste fra Colin McRae Rally 3 (grafikk og fysikk) og blandet det med alle godsakene i Colin McRae Rally 2 (flerspiller, turneringer og innstillingsmuligheter). Totalen blir et produkt som er lysår bedre enn forrige utgave.

Rally og atter mer rally
Poenget med spillet er som alltid å kjøre rally, helst å kjøre rally best mulig. På den fronten har det skjedd lite, naturlig nok. Til tross for mangelen på WRC-lisens minner det meste i spillet underlig mye på virkelighetens rallyverdensmesterskap. Den manglende lisensen forandrer dog på noen ting. For det første foregår spillet i en del land som ikke er med i WRC, samt noen som er det. De landene som er med i WRC-sirkuset er her representert med fiktive baner, altså ikke nøyaktige kopier av banene, slik du finner i WRC-spillene til PS2. For det andre er ikke sjåførene fra det virkelige liv med her, med unntak av Colin McRae og kartleseren hans, Derek Ringer, så klart. Man har i stedet valgt å finne på en haug med navn som skal gi en pekepinn om hvem det er snakk om. Vi kan blant annet nevne at Norge er representert med det urnorske navnet Riolon. Eller kanskje det hørtes mer finsk ut? Banene og sjåførene er altså tatt fra fri fantasi. Bilene derimot er hentet fra virkeligheten, det er dog noen fra WRC som mangler. I spillet finner du Mitsubishi, Subaru, Peugeot, Citroen og Ford, man har valgt å droppe Skoda og Hyundai. Kanskje ikke så rart med tanke på hvor dårlige resultater de to lagene har å vise til. Hyundai har til og med bestemt seg for å ta noen hvileår fra WRC for å utvikle en ny og bedre bil.

En av de tingene vi var minst fornøyd med i forrige spill var mangelen på valgmuligheter når det gjaldt hvilken bil du kunne kjøre. Ettersom man den gang gikk for en variant hvor du spilte Colin McRae var du bundet til Ford Focus gjennom hele turneringen. Denne gangen har man heldigvis gått bort fra den varianten. Atter en gang er Colin en av dine argeste fiender der han freser rundt i sin akk så smukke Citroen Xsara. Du har i utgangspunktet valget mellom fire biler, Citroen Xsara, Ford Focus, Mitsubishi Lancer og Subaru Impreza. Alle har sine styrker og sine svakheter, hvilken bil du burde velge er helt opp til deg og din kjørestil. Jeg for min del valgte å sette meg inn i samme bil som Colin bruker når jeg skulle kjøre mitt første mesterskap, nemlig en Citroen Xsara.

Flott og oversiktlig
I det du starter opp spillet kommer du raskt inn i menyene. Det er dårlig med fancy inntroer og fete filmer. Den eneste inntroen du møter er in-game-demoer av spillet, altså ingen heftige pre-rendrede filmer her i gården. Menyen er som vanlig stilren, moderne og lett å finne frem i. Du har et lite knippe valg der du sitter. Enten kan du velge å starte rett på mesterskapsmodus, eller du kan kjøre enkle etapper, enkle rally eller om du vil kan prøve lykken med ”quick-race”. Det siste valget slenger deg ut på en vilkårlig bane i en vilkårlig bil, du vet aldri hva du får. Ved siden av de forskjellige spillmodiene har du muligheten til å stille inn forskjellige ting i spillet. Til tross for et bredt utvalg av innstillinger fant jeg ingen mulighet til å forandre visningen av farten fra miles til kilometer. Det er ikke noe stort problem, de fleste tar vel den omregningen ganske enkelt i hodet, men det er underlig at det ikke skal være mulig å forandre.

Side 4