Anmeldelse

Comanche 4

Endelig er den her, og nå basert på en ny grafikkmotor. Voxel-motoren som Novalogic har brukt i de tidligere utgivelsene av Comanche-serien er nå borte og grafikken har fått et skikkelig løft, på lik linje med Delta Force: Land Warrior. For de av dere som har tidligere spilt Comanche 1 til 3 vet dere hva dette går ut på, nemlig non-stop helikopter-action fra start til slutt.

Side 1
Side 2
Side 3

Comanche 4 gikk veldig kjapt å installere, og jeg la ikke merke til noe uregelmessig. I tillegg kjørte jeg oppdatering med en gang, noe som kan være lurt. Mens dette pågikk sjekket jeg hva spillet krevde, og jeg så da at det krever AGP, så for dere som har PCI kort så kan det være lurt å sjekke om demoen fungerer først. Manualen var ganske kort med 44 sider, men siden spillet ikke akkurat er en simulator så var ikke det noe problem. Manualen beskriver stort sett hva de forskjellige funksjonene i oppsettet er og oversikt over radarsymboler og HUD finnes også. Liste av fiender og en gjennomgang av enkelte taktikker står også beskrevet, og det er vel stort sett det man kan trenge for et slikt spill som dette.

Du kan bruke mus og tastatur i dette spillet, men selv synes jeg joystick er et must på et slikt spill som dette. Støtten er ganske enkelt bare ypperlig. Du kan sette denne opp slik du velger selv, om du ønsker strafe eller svinging for venstre og høyre etc. Selv valgte jeg strafe, som fungerte bra siden jeg styrer med vridning på selve stikka. Jeg satte også opp en del endringer for noen knapper, men det er ikke egentlig nødvendig da man har stort sett alt man trenger på tastaturet. Og tradisjonen tro, Novalogic har også i dette spillet lagt ved et tastatur-overlag.

Take off
Kontrollene er altså som før, og med i boksen ligger altså den vanlige keyboard-overlaget, som viser de viktigste tastene. For de av dere som ikke har spilt noen av disse spillene før kan det være kjekt å gå igjennom training, men Comanche 4 er som forgjengerne ikke akkurat en simulator, men mere en action-shooter. Det er få kontroller, og man kan starte ganske umiddelbart. Det som er så kjekt med Comanche er at den følger terrenget, og du slipper å justere høyden så veldig mye, og man kan fokusere mere på å styre og skyte. Det er lagt inn 3 forprogrammerte høyder som forenkler dette en del. Selv foretrekker jeg å bruke mellomste setting, og justere opp og ned ettersom jeg flyr over bakkekammer og slikt.

I tillegg har du alltid en peker til neste waypoint (grønn pil) og til FARP (markert som gul pil) som betyr Forward Arming and Refueling Point. Dette gjør det greit å finne fram til oppdraget, og jeg hadde aldri noen følelse av å ha rotet meg bort. Radaren kan zoomes, og gir godt innblikk på hvor fienden er til enhver tid. Husk bare at radaren aldri går igjennom bakker og berg, så noen overraskelser kan det være bak neste bakketopp.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden