Sniktitt

Combat Flight Simulator 3

Microsoft kommer snart med sitt tredje spill i Combat Flight Simulator-serien, og dette ser ut til å bli det beste så langt. Mange nye finesser er lagt til, men produsenten har selv sagt at det lille ekstra som gjør spillet så flott å se på, enda ikke er ferdig. Til tross for dette, er spillefølelsen der i høyeste grad.

CFS3 kommer med en helt ny grafikkmotor som er bedre enn hva forgjengerene kunne stille opp med. En mye mer detaljert verden gjør spillet veldig realistisk. I mange filmer ser du en Spitfire suse over tretoppene for så å slippe sine dødelige bomber på det utvalgte målet. Microsoft gjenskaper dette på en fin måte og gir oss spillere den gode følelsen av å sitte bak spaken i en slik flymaskin. Selve flyene i denne betaen er ikke mye mer detaljert enn i Combat Flight Simulator 2 (CFS2), men mangler som sagt den siste finpussen som gjør dette spillet perfekt.

Selve bakkenivået er meget detaljert i forhold til CFS2, og Microsoft har selv sagt at dette spillet omfatter mye mer lavtflyging og bakkeangrep enn før. Dermed har landskapene gjennomgått en total fornyelse. Høyt oppe i luften ser du ikke den store forskjellen, men når du nesten kutter tretoppene, merker du det. Fjell og daler er ikke mye representert. Til tider kan det virke litt flatt og ensformig, men det høye antall trær, hus, bruer, kjøretøy sammen med alt det andre som dekker bakken, veier nesten opp for dette. Selv om spillet har en høy standard når det gjelder grafikk, betyr ikke dette at eldre maskiner ikke greier å kjøre CFS3. Det innebygde konfigurasjons-verktøyet klarte fint å sette ned detaljene slik at det gikk fint på min litt eldre maskin også.

I den forrige utgaven hadde ikke spillerne muligheten til å kontrollere de store bombeflyene, men denne gangen kan du selv sette deg bak spakene i et B-25. Noe av grunnen til at disse flyene er kommet, er at mange av oppdragene går ut på å ødelegge bakkemål. Det tyske Me 262 er et av flere jetfly som er tilgjengelig i CFS3. Både tyskerne og de allierte viser her frem sine stoltheter. Det som også er nytt, er spillerens mulighet til å bestemme hva piloten kan utføre utfra sine erfaringer og ferdigheter. Du opparbeider deg såkalte ferdighetspoeng og plasserer disse utover. Enten valget står mellom g-krafttolleranse, helse eller syn, har dette innvirkning på spillet.

Syn gir deg muligheten til å oppdage fly på lengre avstander og dømme om dette er venn eller fiende, god helse gjør at du tåler mer når flyet ditt blir angrepet, og g-krafttolleransen minsker sjansen for at piloten skal besvime under høye g-krefter. Det er i alle fall en fin liten detalj som vil bli lagt merke til. Microsoft sier også at jo høyere rangert piloten din er, desto mer eksklusive oppdrag får du, og muligheten til å velge blant flere fly skal også være bedre. Om dette har noen påvirkning i multiplayer, er uvisst. Spillerne blir ikke pålagt å følge en forhåndsbestemt rute gjennom spillet. Med dette mener jeg at du har flere valg når det gjelder oppdrag. Hvis du ikke er en stor tilhenger av å eskortere bombeflyene til målene deres, kan du i stedet selv styre disse flyene. Dette gir spilleren en mye større frihet til å gjøre hva de selv synes er morsomt, og spillet blir mer utfordrende.

Nye spennende moduser
I CFS3 har du muligheten til å kontrollere 18 flytyper. Disse kommer i forskjellige varianter, og alt i alt er det 34 fly. Etter hvert som krigen utartet seg, måtte flyene oppgraderes, og produsenten har bestemt at ikke kun de beste av de beste skulle være representert. Du kan velge å fly en litt eldre utgave av en Spitfire, eller en forbedret utgave. Selve "campaign" var dessverre ikke helt ferdig i denne betaen, men det ser ut til at dette blir skikkelig underholdende. Med alle de nye mulighetene som er lagt til, kommer det til å være en utfordring for enhver flysimulatorekspert, men også for den litt mer uerfarne pilot. I "quick mission" har du 5 forskjellige oppdrag du kan gjennomføre. "Free flight" lar deg fly fritt omkring og utforske flyene og de stedene du har valgt ut. "Dogfight" tar deg rett inn i en god gammeldags mann mot mann situasjon oppe i luften, og "intercept" innebærer at du skal prøve å skyte ned ett eller flere bombefly og dets eskorte før de rekker å slippe sine bomber mot utvalgte mål. I "escort" skal du eskortere og beskytte vennlige fly trygt frem til et bestemt punkt, og i "ground attack" skal du ødelegge bakkemål. Innenfor disse kategoriene har du utrolig mange steder å kjempe på. Landskapene er ganske likt fra land til land, og det er ikke godt å si om du befinner deg i England eller i Frankrike.

Multiplayer var ikke tilgjengelig i denne betaen, men Microsoft sier at de skal prøve å forbedre denne delen også. Før har det vært begrenset til såkalt "deathmatch", men de vil nå prøve å legge til nye elementer som for eksempel en mer lagbassert måte å spille på for å trekke nye spillere. Vi får håpe at produsenten holder det de lover, for dette virker skikkelig interessant. Hadde de latt singleplayer smelte inn i multiplayer ved hjelp av "skill points" som du tjener opp i "campaign", vet jeg i hvert fall om en som hadde blitt veldig glad. Dessverre er ikke CFS3 kompatibel med tidligere versjoner. Dette innebærer at alle må starte på nytt og ingen kan hente frem eldre filer fra for eksempel CFS2. Microsoft håper at deres "software developer kit" (SDK) vil bli tilgjengelig samtidig med utgivelsen av "Battle of Europe". De som har jobbet en del med dette i tidligere versjoner, må nok belage seg på å starte på nytt.

Til tross for en del mangler i denne betaen, er det mye som tyder på at dette spillet vil bli populært. Om utgivelsen klarer å komme på høyden av de andre spillene i serien gjenstår å se, men med alt det nye som er lagt til kan det absolutt gå den veien. Grafikken er kraftig forbedret, og spillefølelsen hevet enda noen hakk. Dette ser vi fram til.

Siste fra forsiden