Sniktitt

Command & Conquer: Red Alert 3

Godzilla truer Sovjet

Japanernes inntog i Red Alert 3 representerer et veiskille i serien.

MOSKVA (Gamer.no): Command & Conquer: Red Alert har tradisjonelt inneholdt en småskrudd konflikt mellom vesten og Sovjetunionen i en alternativ virkelighet. I det tredje spillet blir alt snudd på hodet. Vi får nemlig en helt ny fraksjon inn i bildet.

En sovjetisk base klar til dyst.

– Spillet åpner i et Sovjet som står for fall. Det minner mye om slutten av den kalde krigen. I jakten på gammel storhet forsøker russerne å reise tilbake i tid, for å kvitte seg med mannen som har gjort de allierte så sterke: Albert Einstein. I rundt ti sekunder ser det ut til at Sovjet har lykkes med oppdraget, så angriper en tredje faksjon: The Empire of the Rising Sun, sier sjefsprodusent på Red Alert 3, Chris Corry, til Gamer.no.

Nye hovedroller

Persongalleriet vil stort sett bestå av helt ferske figurer.

– De fleste personene du blir kjent med i spillet er helt nye, fordi det meste skjer i en ny virkelighet. Vi har jo japanerne som den største nykommeren, med keiseren og hans sønn i hovedrollene. Dessuten vil det skje en haug med spennende saker rundt den amerikanske presidenten og hans allierte, sier Corry.

Corry vil ikke avsløre så mye om japanerne, men undertegnede fikk se vaskekte «Mechs» angripe Sovjet på slagmarken, og det var et mektig syn. Det er ingen tvil om at vi vil få ganske ville enheter når Imperiet gjør sitt inntog i Red Alert 3.

Sjefsprodusent på Red Alert 3, Chris Corry. Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no

– Med denne nye fraksjonen sparer vi ikke på kruttet, men det er ikke så mye vi kan si. Tenk på ninjaer, samuraier, mekaniske enheter og Godzilla, så har du en idé om hvordan de kommer til å bli, sier Corry.

Sovjet og de allierte har imidlertid også kraftig skyts å komme med. Slik som den herlige vakumbomben som suger til seg alt rundt seg, eller gigantiske hangarskip fylt med droner. Våpenglade strategispillere vil uten tvil fryde seg over de offensive mulighetene.

– Alle våpnene har en rot i virkeligheten. Vi kikket blant annet på hva mange gale vitenskapsmenn lekte med å lage under andre verdenskrig. Her har vi jo eksempler som Philadelphia-prosjektet, der man eksperimenterte med tidsreiser, sier Louis Castle, grunnlegger av Westwood Studios og nå visepresident i EA Los Angeles.

Og han legger til:

– Likevel skal alt være morsomt og være laget med et humoristisk tilsnitt, sier Castle.

Kaotiske kamper ute på havet.
Les også
Anmeldelse: Command & Conquer: Red Alert 3

Chris Corry er ikke i tvil om at de har et helt spesielt produkt i utvikling med Red Alert 3.

– Vi forventer selvsagt at dette blir det beste Red Alert-spillet så langt. Vi er sanne til våre røtter i serien. Spillet skal være raskt og litt «over toppen». Dessuten skal historien og kampanjen være av det dype og involverende slaget, sier produsenten.

Vannmann

Ut i fra det vi har sett, kan dette stemme ganske godt. Det blir spennende med tre fraksjoner, men noe av det som virkelig fikk spyttet til å renne fra kjeften min var den utvidede muligheten til å bygge på vannet. Det er ikke alle enheter som kan brukes på vann, men basen kan strekke seg både over landjorda og det mer våte element.

Dette gir helt nye strategiske og taktiske muligheter, og åpner opp en helt ny verden for spillere som virkelig vil utnytte hele kartet når det skal kriges.

– Dette er et marint strategispill som du aldri har sett det før. Vi vil at denne marine opplevelsen skal være en del av hjertet i spillet, sier Corry.

Hvis du er en ekte landkrabbe kan du dermed få problemer med å hevde deg i Red Alert 3.

Hvem sa at en tur på sjøen er avslappende?

– Hvis du gir blaffen i sjøen vil du gi motstanderen din mange fortrinn. Hvis du hersker over sjøen hersker du over hele verden, understreker produsenten.

Det er nemlig rikelig med ressurser (malm) i sjøen også, og disse bør utnyttes om du vil bygge styrkene som trengs for å banke blodtørstige fiender.

En ny fraksjon og en mengde ferske enheter har vært en stor utfordring for utvikleren. I strategispill handler alt om å skape en viss balanse mellom enhetene, slik at én enhet ikke stikker seg ut som et sikkert vinnerkort.

– Vi har gjort masse endringer til balanseringen av enheter, spesielt siden det er så mange nye. Vi har fått mange innspill fra folk som faktisk har testet spillet, og som har erfaring med serien. Men vi går ikke helt over bord heller, man fikser ikke noe som ikke er ødelagt, sier Corry.

Corry vil gjerne involvere publikum i så stor grad som mulig, noe betatesting vil sørge for å bidra til:

– Balanseringen har betydd veldig mye arbeid for oss, spesielt med japanerne som en helt ny fraksjon. Vi har nok balansert mer enn vi har gjort noen gang tidligere, dessuten har vi kjørt enda mer testing. Vi vil også kjøre en beta for publikum, slik at vi kan luke ut så mange problemer som mulig så tidlig vi kan.

Sovjet setter inn dødsstøtet.

Samarbeid

Et annet fokusområde for EA Los Angeles på Red Alert 3 vil være flerspilleropplevelsen. Igjen vil man ikke si så veldig mye, bortsett fra når det gjelder samarbeidsmodusen. Her kan man nemlig gå sammen om å spille gjennom hele kampanjen i spillet – og dermed dele den episke opplevelsen med strategiglade kompiser.

– Strategispill som dette er en sjanger som er skapt for samarbeid. Likevel har ingen lyktes i å gjøre det skikkelig. Samarbeid er i vinden, vi liker det og ønsker å få det til skikkelig i Red Alert 3, sier en entusiastisk Corry.

Command & Conquer-spillene har vært en enorm suksess, og Red Alert-serien alene har solgt over 12 millioner kopier verden over. Det er relativt unikt for strategispill å nå såpass bredt i markedet.

– Jeg tror en del av den enorme suksessen er at spillet ikke tar seg selv for seriøst. Derfor er Red Alert-serien ikke en like stor «trussel» for massepublikummet som mange andre spill i sjangeren. Det er tvert i mot veldig interessant for brede lag av spillere, sier Corry.

Humor

Bruken av humor i mellomsekvenser og enheter som er nesten i overkant spektakulære er blant grepene man har tatt for å lykkes med nettopp dette.

Sovjetiske båter på vei til neste oppdrag.

– Likevel er ikke spillet noen situasjonskomedie. Det er ikke mange vitser i spillet, det går mer på hvordan skuespillerne oppfører seg i mellomsekvensene – bruken av overdrevne uttrykk og kroppsspråk. Uansett hva som skjer, vil vi alltid at det skal være en smule realisme i det, forklarer sjefsprodusenten.

Og han fortsetter:

– Vi kan nå et enda bredere publikum med Red Alert 3 ved å gjøre det lettere å spille. Samtidig må vi være forsiktige med å ikke gjøre det fordummende.

I tillegg til å bli gitt ut på PC er det også planer for å gi ut spillet på Xbox 360 og Playstation 3. Strategi på konsoll har kanskje ikke tatt helt av ennå, men Corry tror det er mye å hente på formatet:

– Det er klart at strategi på konsoll er mye mer utfordrende å få til enn på PC, men vi lærer hele tiden.

Nyttig lærdom

En alliert base under angrep.

I så måte har man tatt mye lærdom fra det forrige spillet i Command & Conquer-universet.

– Med Command & Conquer 3 lærte vi hvordan vi skulle nå et bredere publikum. Historien spiller en viktig rolle med tanke på nettopp dette. Samtidig tok vi vare på den harde kjerne av strategifans, og ga dem det de ville ha, avslutter Corry.

Den smakebiten jeg fikk se av Red Alert 3 bak jernteppet i Moskva var uten tvil en fristende godbit. Den japanske fraksjonen må sies å være den mest spennende nyheten, sammen med muligheten for å bygge, og i større grad krige, på vannet. Visuelt sett har jeg sett bedre produkter i sjangeren, men man spiller jo på sterke farger og enheter som tøyer strikken litt langt. Likevel er det herlig å se at brettene er gigantisk store og relativt varierte. Våpenutvalget er også midt i blinken, og jeg gleder med allerede til å suge Allierte inn i det store intet med vakumbomben.

Vi har blitt lovet en nærmere titt på blant annet samarbeidsmodusen under årets Games Convention i Leipzig, så forvent mer snop fra Red Alert 3 her på Gamer.no i tiden som kommer.

Command & Conquer: Red Alert 3 slippes en gang til vinteren.

Siste fra forsiden