Sniktitt

Condemned 2: Bloodshot

LEIPZIG (Gamer.no): Av lanseringsspillene på Xbox 360 er Condemned: Criminal Origins et av dem som huskes best nå i ettertid. Den absurde, skumle og nervepirrende historien til etterforsker Ethan Thomas skremte vannet av gamere som gikk til innkjøp av tittelen. De intense kampene var et krydder som virkelig gjorde Criminal Origins elsket. Likevel hadde spillet flere mangler. Disse skal mer enn rettes opp i oppfølgeren Bloodshot.

Sjefsdesigner Frank Rooke var nesten ferdig med Condemned 2 da originalen ble gitt ut. (Foto: Mikael Harstad Groven, Gamer.no)
Sjefsdesigner Frank Rooke var nesten ferdig med Condemned 2 da originalen ble gitt ut. (Foto: Mikael Harstad Groven, Gamer.no)

Gamer.no fikk kikke på spillet under Games Convention i Leipzig og tok en prat med sjefsdesigneren på Criminal Origins og Bloodshot, Frank Rooke.

– Nå har vi endelig muligheten til å lage det spillet vi ønsket at Criminal Origins skulle være. Denne gangen slipper vi å kutte ut innhold på grunn av blant annet tidspress. Resultatet blir et spill som er minst fem ganger mer omfattende enn originalen, sier Rooke til Gamer.no.

Klart tidlig

Rooke innrømmer at innholdet i Bloodshot var 90 prosent klart allerede da det første spillet ble gitt ut på Xbox 360 – i hvert fall på papiret:

– Det stemmer, men vi ville se hvordan Criminal Origins ble mottatt før vi kjørte på for fullt med oppfølgeren.

Du spiller fortsatt som Ethan Thomas i Condemned 2, og historien er lagt ett år etter hendelsene i Criminal Origins. Thomas har ikke hatt det veldig bra siden den gang, og har blitt dranker og uteligger. På grunn av all drikkingen har den tidligere politimannen problemer med å skille fantasi fra virkelighet, noe som gir oss en forstyrrende spillopplevelse. Selv om vår nedbrutte helt ikke lenger er etterforsker, opprettholder han kontakten med sin trofaste Rosa – men hun er mer passiv i Bloodshot enn i det forrige spillet. Rosa er mer et hjelpemiddel til å fremheve enkelte spillelementer fremfor en katalysator i historien.

Brettet vi fikk se åpner med at Thomas våkner i en bakgate, og får en hjelpende hånd av en uteliggerkollega til å reise seg. Ikke lenge etter dukker noen slåssvillige slemminger opp. Dermed er dramaet i gang. Kampene i Bloodshot har fått seg en betydelig ansiktsløfting. De er enda mer intense enn i originalspillet. Dette understrekes blant annet ved at du kan ta tak i dine motstandere, og bruke miljøet rundt deg til å denge løs på dem. Rooke demonstrete dette ved å slenge en skurk med hodet først inn i et TV-apparat – ubetalelig.

Vokt Dem for hunden.
Vokt Dem for hunden.

Kamper med bare never har også blitt bedre og mer intuitivt, du kan bruke begge hender til det fulle når du bokser. Videre har blokkering av angrep blitt enklere og mer realistisk. Folk oppmuntres nå i større grad til å blokkere. Dessuten kan man plukke opp mange flere objekter som kan brukes til å denge løs på fienden, i tillegg til at alle disse kan kastes og gjøre skade på alt og alle. Når det gjelder våpen og utstyr er det nå oppgraderinger som gjelder.

– Vi ønsker å bevare en skummel atmosfære men samtidig gjøre kampene dypere. Du kan samle poeng på ulike måter i spillet, og disse kan brukes til oppgraderinger. Da snakker vi om ulike støvler som gjør sparking mer skadelig, våpenhylster som gjør at du nå kan ha pistoler trygt plassert i beltet. Ethan kan altså utstyres med stadig bedre og mer varierte våpen etter hvert som du tjener inn poeng, sier Rooke.

Poengsanker

Én måte å samle slike poeng er å etterforske kriminelle handlinger. Selv om du ikke lenger er politimann kan du løse mordgåter og forbrytelser i Bloodshot også. I dette spillet er imidlertid ikke etterforskningen nødvendig for å komme seg videre i historien, men de skaper variasjon og gjør spillopplevelsen mye fyldigere. Det er først og fremst her Rosa blir brukt aktivt, all informasjon du samler inn hvis du for eksempel finner en myrdet mann blir sendt til henne.

Ethan leker seg med ultrafiolett lys, og avslører at offeret mangler den ene skoen.
Ethan leker seg med ultrafiolett lys, og avslører at offeret mangler den ene skoen.

Etterforskingen er delt opp i flere faser, der du kan oppnå en makspoengsum hvis du gjør alt perfekt. Her må du sjekke offerets klært og eiendeler, dødsårsak og hvorvidt du vitterlig er på mordstedet. Thomas har beholdt enkelte av sine uvurderlige verktøy til å gjøre jobben skikkelig, slik som sitt digitale fotoapparat og det ultrafiolette lyset som sjekker etter blodspor.

– Vi vil gjerne at spilleren skal være mer med når det etterforskes. Selv om det nå er frivillig å utføre slike oppdrag, tror vi spillet blir mye bedre hvis du tar deg tid til å granske gåtene. Men hvis du vil ha konstant action og holde et høyt tempo, kan du selvsagt hoppe glatt over det kriminaltekniske arbeidet, forklarer Rooke.

Sjefsdesigneren kan også fortelle at enspillerdelen i Bloodshot blir mye lenger og mer omfattende enn i Criminal Origins, uansett hvordan du velger å spille det. Dessuten vil du få en langt større totalpakke, blant annet med en stor og variert flerspillerdel – både lokalt og over nett.

– Akkurat nå er det ikke mye jeg kan gi av informasjon om flerspillerdelen, men jeg kan love at den vil gi spillet en langt bedre varighet. Vi vil gi de samme intense, ansiktsnære kampopplevelsene som vi har i enspillerdelen når du spiller sammen eller mot andre også.

Slåssklubben

Tenker du skal få sove her i natt, kompis. TV-programmene er kostnadsfrie, bortsett fra voksenunderholdningen.
Tenker du skal få sove her i natt, kompis. TV-programmene er kostnadsfrie, bortsett fra voksenunderholdningen.

En annen nyhet i Bloodshot er «Fight Club». Dette var egentlig en funksjon Monolith brukte for å utvikle det nye kampsystemet, men viste seg så underholdende at det inkluderes som en egen modus i spillet. I «Fight Club» kan du rett og slett designe dine egne kamper i en arena, og dermed perfeksjonere slåssing og våpenbruk. Du velger antall fiender, hvilken type fiender og våpenutvalget. Her kan du hygge deg med mosing, brenning og knusing til tomlene blir blå – uten at det har noe annen konsekvens enn at du blir underholdt.

– «Fight Club» er ikke en del av flerspillermodusen, men vi synes den var morsom. Derfor vil vi gi denne lille modusen en plass på spillets hovedmeny, smiler Rooke.

Det Gamer.no fikk se av Condemned 2 levner ingen tvil om at denne etterlengtede oppfølgeren er en tittel for godt voksne spillere. Volden er rå og voldsom, men uten at den virker tilfeldig og unødvendig. Grov banning er et vanlig innslag i dialogene, og Ethan kan faktisk vise fingeren til folk han møter på i spillet. Blod er det også nok av, selv om dette ikke er fremtredende under kampsekvensene. Overfor oss går Rooke langt i å avkrefte de tidligere rapportene om at Bloodshot er tonet ned på grunn av den lite hjertelige mottakelsen Manhunt 2 fikk i Storbritannia.

– Vi lager de spillene vi har lyst til å lage, på den måten vi ønsker de skal være. Likevel har man et ansvar når man lager spill, men å legge begrensninger på oss selv har vært en ikke-sak under utviklingen av Condemned 2. Det at Manhunt 2 ble bannlyst synes jeg er uheldig, men man har som sagt sitt ansvar om spillutvikler, avslutter sjefsdesigner Rooke.

Condemned 2: Bloodshot utvikles for Xbox 360 og PlayStation 3, der begge versjonene vil bli 100 prosent identiske både i innhold og kontrollmuligheter. Monolith forventer å ha spillet ferdig i mars 2008.

Kommentarer (12)

Forsiden akkurat nå

Til toppen