Sniktitt

Conflict: Global Terror

Det er mange der ute som kjenner godt til Conflict-serien (den har solgt seks millioner på verdensbasis), og flere er kanskje lettet over at utgiver SCi nå har valg en ny type konflikt. Dagens verdensbilde demonstrerer til gangs at krig ikke er som før, fiendene er ikke lengre land men kriminelle organisasjoner. Din oppgave i Conflict: Global Terror er å styre et team på fire topptrente elitesoldater inn i områder der menn bak skumle barter iført rustne russiske angrepsrifler holder til. Husk, verdensfreden balanserer på en knivegg og du har ansvaret som hardtslående konfliktløser.

Pengesterke nynazister
SCi sier suksessformularet fra Conflict: Desert Storm brukes når Pivotal Games nå utvikler det nyeste spillet i serien. Conflict: Global Terror er satt en gang i nær fremtid, noe som åpner for frihet rent fortellermessig for utviklerne. Her kan det spekuleres og fantaseres over en lav sko, for hvem vet vel hva fremtiden bringer? I dette tilfellet tas jakten opp på nynazister som finansierer ulike terroristgrupper med bråter av harde kontanter. SCi sier at dette var en trygg løsning, for hvem liker vel en nazist?

Det legges vekt på at Conflict: Global Terror skal være lett å spille, man vil ikke at gamere skal bruke timevis på manualen før de setter i gang med å drepe skurker. Derfor har både kontrollsystemet og grensesnittet fått en kraftig oppdatering, noe vi kommer tilbake til litt senere i sniktitten. Laget du styrer vil stort sett være kjent for de som har vært borti de to siste spillene i serien, men vi finner en nykommer i den kvinnelige snikskytteren Carrie Sherman. Soldatene skal helst holde sammen i tykt og tynt i kampen mot terrorisme, men det er opp til deg hvorvidt de alle vil komme levende igjennom strabasene.

Alle soldatene har forskjellige typer våpen og utstyr, noe som gir deg god grunn til å ta vare på hvert eneste individ underveis. Skulle du være så uheldig at en av dem faller, kan dine kolleger lappe vedkommende sammen med sitt hendige førstehjelpsutstyr. Det skal for øvrig nevnes at spillet gir deg muligheten til å løse brett på ulike måter, da spesielt ved bruk av mange veier frem til de endelige målene. Conflict: Global Terror er unektelig lineært, men denne variasjonen gjør mye for å stagge den monotone følelsen flere skytespill kan gi deg. Dessuten blir utfordringene stadig større og hindrer at du valser gjennom spillet på cruisekontroll og med beina på bordet.

Blant våpnene er det faktisk granatene som imponerer mest, de kastes med et enkelt knappetrykk og treffer akkurat der siktet ditt peker. Dermed blir granatene mer aktuelle i akutte situasjoner, der du er under tungt skyts og tiden er knapp. Praktisk bruk av skytevåpnene er relativt utfordrende, noe som er bra. Her nytter det ikke å skyte vilt om deg i beste Rambostil, du må ta deg god tid med å sikte for å treffe nøyaktig. Av øvrig utstyr kan nattkikkert og infrarøde briller nevnes. Disse blir helt sentrale på enkelte brett, blant annet ved skuddvekslinger i røykfylte rom.

Enkelt
Grensesnittet, deriblant ordresystemet, i Conflict: Global Terror er uhyre enkelt og brukervennlig, det sørger for at spillet ikke faller i fellen som gjør det nærmest umulig for gamere å styre laget sitt. Du kan til enhver tid gi kjappe ordre til dine kamerater, uavhengig av hvem du styrer. Det er ingen tvil om SCi og Pivotal Games er ute etter å høyne den taktiske opplevelsen i dette spillet, riktig balansering av laget er derfor helt sentralt. Her kan vi igjen nevne våpenutvalget, som til enhver tid gjør at alle medlemmene i gruppa er avhengig av hverandre og ikke minst godt samarbeid.

Stoltheten lyste ut av øynene på SCi sine representanter når den kunstige intelligensen i Conflict: Global Terror ble et tema. I følge dem selv er denne uovertruffen. Det ble ikke lagt skjul på at Halo var et av forbildene i så måte, men det er et utalt mål å slå Bungie sin konsolldiamant på dette feltet. Det lille vi fikk se lover meget godt, fiendene virker stort sett svært smarte og reflekterte. De vil bruke absolutt alle objekter som skjulesteder, og vil til og med gå rundt disse i takt med dine bevegelser. Videre vil du oppleve at fiender ikke bare står og skyter blindt ut i luften, de forsøker gjerne å komme opp på flankene dine for å gjøre kort prosess. Ser en fiende at han er tallmessig underlegen vil han løpe med halen mellom beina, men et par sekunder senere er han tilbake med et kobbel av slemme menn med store pistoler.

Grafikken har også fått seg et kraftig løft i det nye Conflict-spillet. SCi skryter av at det her finnes flere polygoner i en enkelt ryggsekk enn det var i en hel karakter i Conflict: Vietnam. Spillet ser da også relativt pent ut, særlig de ulike kartene imponerer. Her kriges det blant snødekte fjell og i tette skoger, strategisk interessant og ikke minst spennende rent visuelt. Animasjonene virker også solide, soldatene fremstår både virkelighetsnære og oppfinnsomme i sine bevegelser. Du kan nemlig bruke hindringer til din fordel, for eksempel hoppe over rekkverk og skjule deg oppå en haug med kasser. Det er heller ingen ulempe for spillopplevelsen at store deler av miljøene kan ødelegges/skades av dine våpen. Økt interaktivitet gir den mektige følelsen av at du befinner deg i et organisk og "pustende" spill.

Konklusjon
SCi sitt nye tilskudd på Conflict-stammen virker å være et gigantisk steg fremover for seriens del. Spennende miljøer, enkelt grensesnitt, solid grafikk og sterke taktiske elementer er alle med på å skape det som kan bli en tittel å regne med når spillet kommer ut i årets tredje kvartal. Den kunstige intelligensen var det som imponerte aller mest, og borger godt for at Conflict: Global Terror blir noe mer enn et ordinært skytespill. Det er fortsatt enkelte småting som må fikses før spillet kan se dagens lys, blant annet lydbildet virker langt fra ferdig. Så du får stå i stram giv akt, soldat! Når tiden er inne vil din deltagelse bli svært verdifull.

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen