Contract J.A.C.K.

Nå er det slutt på "flower power". Contract J.A.C.K., et slags utskudd fra det 60-talls inspirerte No One Lives Forever, kommer nå inn på banen med med pistoler og granater. Monolith prøver denne gangen å gi de "pang-pang"-avhengige noe å bryne seg på, dessverre uten noen som helst suksess.

Forglemmelig flerspiller-del
Et av hovedproblemene med No One Lives Forever 2 var mangelen på en skikkelig flerspillerfunksjon. Dette tok vi opp som en sentral mangel i vår omtale, og ikke lenge etter var utviklerne på plass med en gratis oppdatering som la til en langt bedre flerspiller-del. Contract J.A.C.K. virker basert på denne oppdateringen, da det absolutt er ingenting nytt her. Dette er vanskelig å tolerere. Utviklerne har hatt lang tid på å utvikle noe solid, og når Contract J.A.C.K. i tillegg er et vaskeekte skytespill tvers gjennom, virker det paradoksalt at de ikke kunne knekke ut noe mer genialt enn dette. Spillet er jo også skammelig kort, noe som videre burde vært et slags tegn for utviklerne at de burde legge mer arbeid inn i flerspiller-delen. Det er vanskelig å tro at de ikke har vært klar over alle disse poengene når de utviklet spillet, og en sitter igjen med følelsen at dette var et forhastet prosjekt hvor pengesjefene har hatt det siste ordet.

Likevel fungerer flerspiller-delen. Den er solid og operativ. Du har et par forskjellige moduser å velge mellom, der i blant de selvfølgelige ”deathmatch” og ”team deathmatch”. I tillegg har du ”doomsday” hvor hvert lag skal samle sammen forskjellige gjenstander for å sette sammen en bombe som skal eliminere det andre laget, i tillegg til ”demolition” hvor målet er at angrepslaget skal plante eksplosiver på forskjellige steder på brettet. Det er også positivt for Contract J.A.C.K. at mange av brettene fra No One Lives Forever 2 er mulig å bruke i spillets flerspiller-del. Da strømmer mange gamle minner på, og mulighetene blir også større. Alt dette er greit nok, men flerspillerfunksjonen i Contract J.A.C.K. er likevel lett forglemmelig.

Contract J.A.C.K. er en skuffelse. Det er umulig å pakke det inn i en sukkersøt innpakning. Alle dets feil og mangler er helt umulig å glatte over, og spillets platte og kjedelige innhold er et rent hån mot en sålangt fortreffelig spillserie. Det viker fra alt som har gjort denne franchisen så populær som den er – snike-oppdragene, de morsomme innretningene, den fargerike sjarmen og all den varme humoren. Vi står igjen med et skall av et spill fokusert utelukkende på hardbarket action, og som i tillegg er et rimelig middelmådig skytespill i seg selv. Det at spillet kan kjøpes for 249,- kroner hjelper kanskje litt, men det er en dårlig unnskyldning for å lage et spill slik som dette. La Contract J.A.C.K. stå som et eksempel på hva du ikke skal gjøre med en spillserie – og for guds skyld, Monolith, lag oss et kvalitetsbevisst No One Lives Forever 3!