Sniktitt

Counter-Strike: Source

Verdens mest populære nettspill, Counter-Strike, er endelig tilbake i ny, oppusset form. Vi har tatt en nærmere titt på akkurat hva Counter-Strike kan by på når det kjører på Half-Life 2-motoren.

Det har etter hvert begynt å bli riktig så mange år siden Counter-Strike ble født, og mange av oss har ventet jevnt og trutt på oppfølgeren underveis. Counter-Strike: Source blir det nærmeste vi kommer på en stund, en konvertert versjon av Counter-Strike v1.6 som kjører under motoren som skal gi kraft og mæle til Half-Life 2 i tiden framover. Den første beta-versjonen er blitt gjort tilgjengelig for nettkaféer, eiere av ATIs Half-Life 2-kupong og for de som har gått til anskaffelse av Counter-Strike: Condition Zero. Den første forsmaken på hva som ventet oss, kom sammen med lanseringen av Steam (Valves tjeneste for salg av spill over internett) og medførte en vesentlig forandring i hvordan grensesnittet i Counter-Strike så ut. Nå, ett år etter denne lanseringen har Steam blitt stadig mer stabilt og selv om det har vært enkelte småproblemer de siste dagene, har hele betaprosessen gått overraskende glatt hittil.

Foreløpig er det kun et brett tilgjengelig for de som ønsker å se herligheten i aksjon. Gode gamle de_dust har tatt på seg pendressen og stiller nybarbert, nydusjet og velduftende til tjeneste. Det klassiske designet er fortsatt tilstede, men det hele har blitt krydret med tønner, bildekk og annet skrot. Detaljnivået er hevet betraktelig i forhold til det tradisjonelle utseendet og det eneste som mangler er en kløende følelse av sandkorn i lungene. Tidligere nevnte henslengte objekt kan sparkes, skytes og generelt sett mishandles etter hjertets egen lyst. De blir imidlertid stort sett ikke deformert eller ødelagt på noen måte, så du kan spare de siste kulene i magasinet til fiendene dine.

Utseendemessig ser ting familiært ut, men du merker fort at dette er en helt annen verden. Ikke nok med at visse deler av verdensbildet nå kan flyttes rundt og påvirkes, men det hele fungerer mye mer dynamisk. Lyssettingen er en helt annen historie enn tidligere, og røykteppet som legger seg fra en velplassert granat gnistrer opp av lyset fra folk som står inni og skyter. Skyggene som kastes fra personer reflekterer våpenet de holder, samtidig som både våpen, objekter og spillere påvirkes langt mer korrekt av gravitasjon. Et våpen blir ikke liggende halvveis ute i lufta på en kant, men ramler heller ned mot nivået under samtidig som det dreier en halv runde rundt.

Spillermodellene er nå modellert med aktive skjelett, slik at de påvirkes av kanter og vegger de faller mot. De kan også skytes og påvirkes etter at døden har inntruffet, slik at en granat kastet inn i et menneskehav også vil sørge for å kaste døde kropper i ymse retninger. I tillegg til HE-granaten har både flash- og røykgranatene blitt justert. Røykgranaten legger ikke lenger et hvitt teppe helt nede ved bakken, og flashgranaten har fått sin egen lille revolusjon. Det første man merker er hvordan både HE-granaten og flashgranaten nå gjør deg midlertidig døv med en sviende øresus. Skulle du være så uheldig å titte inn mot en flashgranat, vil du også oppleve at det siste synsinntrykket du hadde før alt ble hvitt, vil være delvis brent inn på netthinnen i det synet er i ferd med å komme tilbake. Et par sekunder senere er alt tilbake til normalt, men denne tilvenningsperioden gir en sterkere, mer realistisk følelse enn tidligere.

Utvalget av våpen er det samme som tidligere, men våpenmodellene har fått seg en saftig oppussing. Siktet på alle skarpskytterriflene er endret til noe som ser langt mer moderne og pent ut enn det vi er vant med fra tidligere. I tillegg vil du nå også kunne se at siktet på selve våpenmodellen vil oppdatere seg dersom du går med rifla fremme. Spillermodellene tilpasser seg våpenet de holder, slik at det faktisk ser ut som de spiller med våpenet de har aktivt. I starten kan det virke litt komisk at nesten alle spillerene på brettet ser ut som Quasimodo der de løper rundt, men det er bare et spørsmål om tilvenning.

Teksten fra folk som prater ser fortsatt identisk ut, men glir nå pent ut i evigheten i en myk og behaglig bevegelse. Det som uten tvil ser styggest ut for øyeblikket, er informasjonsteksten som vises midt på skjermen hver gang man bytter modus på et våpen eller bomba har blitt planta. Vi får håpe Valve tar til fornuften og pynter den opp framover, slik at vi slipper å sitte igjen med et spill som ser fint ut så lenge det ikke står noe informasjonstekst på skjermen. Grensesnittet ligger ellers veldig nært det vi kjenner fra Steam, bortsett fra at alle vinduene nå er gjennomsiktige. Vinduet som er aktivt har en klar og tydelig farge, mens de andre vinduene legges i bakgrunnen og justeres ned i intensitet. Det ser riktig så pent ut og fungerer flott grensesnittmessig.

At spillet befinner seg på betastadiet er fortsatt ganske klart og tydelig, og det kommer nok til å ta minst et par uker før vi begynner å nærme oss noe som virkelig er spillbart. En del småfeil sniker seg inn rundt omkring, men ettersom spillet har en innebygd funksjon for å rapportere feil, bør nok Valve bli klar over de fleste i løpet av kort tid. Samtidig er det også vanskelig å se akkurat hvor man skyter, og det hender at spillet hakker ufrivillig mye. Selve spillet er fortsatt nesten akkurat det samme som det spillet vi har blitt så utrolig glade i å spille, og vi får håpe det bare blir bedre etter hvert. Spillet støtter forresten endelig norske tegn - det måtte et motorbytte til.

Siste fra forsiden