Crash Nitro Kart

Crash Bandicoot og vennene hans entrer N-Gage-scenen og tar fatt på et heftig, motorisert eventyr. Dessverre blir det hele en litt trangsynt opplevelse.

Unødvendig grafikkrot Kontrollsystemet i spillet er godt og fullt konfigurerbart. Responsen på tastetrykkene er god, og det eneste som må trekke litt ned er at svingradiusen kan virke noe brå. Takket være det lettvinte kontrollsystemet lærer man seg relativt fort hvordan man skal mestre de forskjellige gokartene, som alle har forskjellige egenskaper når det gjelder akselerasjon, svingradius og toppfart. De datastyrte motstanderne i spillet byr på god motstand, og i dette spillet er det heldigvis - i motsetning til hva tilfellet har vært i en del lignende spill tidligere - mulig å kjøre fra de datastyrte mostanderne også etter at man har kommet seg opp på førsteplass.

Når det gjelder den visuelle delen av dette spillet er den dessverre en meget bittersøt affære. Rent grafikkmessig fremstår spillet meget vakkert, med en fargerik og skarp 3D-grafikk som uten problemer kan omtales som noe av det bedre til N-Gage så langt. Det dumme er bare at man ser så alt for lite av denne grafikken mens man spiller, fordi utsnittet som vises frem på skjermen er latterlig smalt. Dette fører til at spillbarheten blir merkbart redusert. På grunn av det smale synsperspektivet blir det av og til voldsomt vanskelig å orientere seg om hvor man skal kjøre, og i tillegg er det ofte vanskelig å se en motstander om han ligger rett ved siden av deg, noe som er frustrerende. Hele dette problemet virker meget unødvendig, og det bidrar dessverre veldig negativt i forhold til totalinntrykket man sitter igjen med av dette spillet.

Spillet er preget i en lystig og humørfyllt tone, og dette skinner logisk nok også gjennom når det gjelder lyden. Musikken er både fengende og variert, og den passer godt inn i spillets hektiske og heseblesende tempo. Spillets effektlyder er litt utydelige og skrale, men de gjør likevel jobben sin på en brukbar måte. Noen av karakterenes kommentarer underveis i løpene kan være morsomme, mens andre igjen bare blir slitsomme. Disse kunne med fordel blitt utelatt.

Konklusjon Crash Nitro Kart er et spill som undertegnede har hatt det mye moro med. Likevel er det liten tvil om at spillet hadde vært enda en god del bedre om synsperspektivet hadde vært bredere, slik at man som spiller kunne fått en vesentlig bedre oversikt over veibanen og svingene som lurer over neste bakketopp. Klarer man å overvinne frustrasjonen over den dårlige synsvinkelen ligger det likevel mange timer med god underholdning i dette spillet, og N-Gage-eiere med en forkjærlighet for denne typen spill bør absolutt ikke la dette spillet passere i stillhet. Foreløpig finnes det rett og slett ikke noe alternativ.