Sniktitt

Crashday

Crashday er et spill som har lurt der ute i periferien ganske lenge. Det ble opprinnelig kunngjort i 2003, men de som fattet interesse for dette spennende prosjektet har måttet smøre seg med tålmodighet. Mange har nok også blitt hektet inn av franske Nadeo, som i mellomtiden har klart å presse ut to TrackMania-spill og tre gratisekspansjoner. Nå ser det heldigvis ut til å være lys i enden av tunnelen - i følge Atari sine utgivelsesplaner skal Crashday slippes 24. februar, og vi har tatt en titt på en uferdig versjon av spillet.

Litt av hvert
For de uinnvidde kan vi beskrive Crashday som en blanding av TrackMania, Carmageddon og Insane. De som har spilt TrackMania eller Stunts vil nikke gjenkjennende til de vanvittige banene og det brukervennlige kartredigeringsverktøyet. Carmageddon-veteraner kjenner igjen fokuset på ødeleggelse (enten ved hjelp av våpen eller brutale kollisjoner) i flere av Crashday sine spillmoduser, mens de som har spilt Invictus-klassikeren Insane vil gjenkjenne de relativt åpne miljøene og de mange uortodokse spillmodusene.

Denne blandingen ser så langt ut til å fungere godt. Crashday tilbyr et variert gameplay med en rekke forskjellige moduser, og alle er underholdende og spennende. Den mest tradisjonelle modusen er vanlige billøp hvor du må komme deg rundt en eller annen bane på kortest mulig tid. Noen ganger er disse banene relativt tradisjonelle racingbaner (gjerne ispedd massevis av hopp og andre stunts), mens andre ganger foregår det hele i Guds frie natur, uten unaturlige barrierer som hindrer deg i å ta den ruten du vil gjennom landskapet.

I "Stunts"-modusen er målet å samle sammen så mange poeng som mulig ved å utføre tilsynelatende umulige ting med bilen din. Her telles blant annet hvor godt du lander etter å ha vært i lufta, og da er det greit at spillet dropper alt av simulatortendenser og lar deg kontrollere bilen (til en viss grad i alle fall) mens du svever. Her får du også stifte bekjentskap med spillets imponerende skademotor, som etter en stund får den vakreste sportsbil til å se ut som et gammelt vrak.

Kjør forsiktig!
Skader får du imidlertid enda mer av i den neste modusen, hvor målet rett og slett er å ødelegge alt og alle, ved hjelp av påmonterte våpen, som rakettkastere og enorme maskingevær. Selvfølgelig er det fortsatt mulig å lage skrapjern på gamlemåten, ved å smelle inn i motstandernes biler i alt for høy fart. Ellers har vi en modus som heter "pass the bomb", hvor en av bilene starter med en bombe på taket, som gradvis tikker nedover helt til det smeller. Bomben kan overføres til andre biler ved å kollidere i dem, men nedtellingen resettes ikke, så om du krasjer inn i en annen bil med to sekunder igjen før det sier bang, kan du bare lene deg tilbake og nyte fyrverkeriet.

Det oppfordres til strategisk spilling ved at den spilleren som sist gir fra seg bomben får ekstra poeng, noe som gjør det fristende å holde på bomben akkurat lenge nok til at motstanderen du gir den til ikke klarer å kvitte seg med den før det smeller. Men dette er selvsagt en farlig taktikk, spesielt om du spiller mot intelligente, menneskelige motstandere (dataspillerne er dessverre heller lette å lure, men vi får håpe intelligensen deres blir oppjustert litt før lanseringen).

En annen eksplosiv modus er "Bomb Run", hvor utviklerne tydeligvis har latt seg inspirere av Speed-filmene. Her kommer nemlig bilene med bombe som ekstrautstyr (sammen med elektriske vinduer, varme i rompa og airbag), som går i lufta om hastigheten blir for lav. Målet er å overleve så lenge som mulig, samtidig som du kjører gjennom lange og kronglete baner sammen med motstandere som synes det er veldig artig å hindre deg i å fullføre.

Crashday har også en variant av klassiske "Capture the Flag", hvor målet er å plukke opp et lite smilefjes og holde det mens du kjører gjennom så mange sjekkpunkter som mulig motstanderne tar det fra deg. I tillegg til disse modusene, får vi flere artige minispill, slik som lengdehopp. Mulighetene for å skreddersy de ulike modusene er store, og det er for eksempel mulig å velge om du vil spille med våpen eller ikke. Dermed ligger alt til rette for heftige flerspillerkamper over nettverk.

La kreativiteten flyte fritt
Dessuten får vi et svært brukervennlig kartredigeringsverktøy som enkelt kan brukes til å lage nye baner. Dette ser ut til å være litt simplere enn det vi finner i TrackMania, men det hindret meg ikke i å ha det morsomt mens jeg lot de kreative saftene flyte fritt. Kartredigeringsverktøyet i Crashday holder seg i 2D, noe som gjør det enklere for nybegynnere å lage noe de er fornøyd med, samtidig som det ikke tillater de samme komplekse banene som vi finner i TrackMania.

Kjøremodellen i Crashday er, som nevnt, ikke særlig realistisk. Dette er på alle punkter et rent arkadespill, uten at det gjør noe (med mindre du håpet på en mer realistisk utgave av TrackMania eller Stunts - da blir du nok svært skuffet). Gameplayet er raskt og heftig, og spillet går med andre ord i direkte konkurranse med TrackMania. Hvor klokt det er gjenstår å se, spesielt fordi det på noen måter ser ut til å være en del enklere enn sin franske konkurrent. Det kommer imidlertid med flere forskjellige moduser, samt kraftige kollisjoner mellom bilene, noe mange har etterlyst i TrackMania.

Et område hvor Crashday har et potensielt overtak er i forhold til modifisering. I følge utviklerne skal det nemlig være lett å legge inn egne biler og baneelementer, noe som betyr utvidet varighet om spillet får et rikt og talentfullt spillermiljø. Dette kan det kanskje bli behov for - utvalget av forskjellige baneelementer er ikke direkte lite, men det er ikke fryktelig stort heller. Hva kjøretøy angår, får vi tolv fartsmonstre, som alle har forskjellige egenskaper. I tillegg kan de oppgraderes og skreddersys etter hvert.

Konklusjon
Det er nok liten tvil om at den lange utviklingstiden og de mange utsettelsene har vært uheldig for Crashday, og det virker nok ikke like spennende i dag som for tre år siden (mye takket være de gale franskmennene i Nadeo og deres TrackMania). Heldigvis ser det ut til at Moon Bytes og Replay Studios har noen ess i ermet, og om de får nok tid på den siste finpussen skal vi ikke se bort i fra at Crashday kommer til å bli et populært spill, spesielt i flerspillermodus (hvor det sannsynligvis passer godt som pausespill mellom de mer seriøse spillene). Crashday lanseres på PC den 24. februar, så det er ikke lenge til vi finner ut hvordan det blir.

Kommentarer (13)

Forsiden akkurat nå

Til toppen