Anmeldelse

Crashed

Crashed er som sagt ikke et normalt bilspill. I motsetning til de fleste bilspillene hvor kollisjon er noe man helst vil unngå, går faktisk mye av spillet her ut på nettopp å kollidere så mye som overhodet mulig. Spillet har på en måte det samme konseptet som bilspillet "Destruction Derby", som er å finne på PlayStation. I Crashed har de videreført konseptet og mange morsomme moduser er lagt til. Dermed er det mange muligheter. Spillet begynner med en håndfull av baner og biler som spilleren kan velge mellom. Totalt sett har spillet imidlertid 16 baner og 10 forskjellige biler til disposisjon. "Career"-modusen, som også er hovedmodusen i spillet, gjør det mulig å for spilleren å få tilgang til alle disse banene og bilene. Dette får vi ved å gjennomførene baner. Hver bane har 3 "events" eller en slags mini-modus. Dermed med en enkel hoderegning finner man fort ut at det er god en del mini-moduser i spillet:

  • Free for all går ut på å ha mest poeng innen tiden er ute. Poengene får spilleren tildelt ved å krasje inn i de andre bilene. Poengene varierer selvfølgelig etter hvordan krasjet er; lite støt gir lite poeng og vice versa.
  • Last man standing er en mini-modus hvor en virkelig får føle hva ordet samhold betyr. Alle, og da mener jeg alle, kommer her til å prøve å knerte hverandre, eller mer spesifikt, spilleren. Den som er igjen til slutt, kan erklære seg som vinner.
  • Points limit ligner ganske mye på "free for all"-konseptet. I motstetning til "free for all", skal man her nå en gitt poengsum. Ellers er det helt likt, og det gjelder det å nå poengsummen innen tiden er ute. Selvsagt må man også være først.
  • Hunter er en annen liten vri på "free for all"-konseptet. Hovedforskjellen her er at det ikke blir gitt poeng for alle kollisjoner. De får man kun ved å kollidere den bilen som er "hunted". Den bilen er markert med en stor rød pil over seg. Her gjelder det å passe litt på, fordi en selv kan få en stor rød pil over seg. Da vil alle andre på arenaen jakte på deg. Dersom spilleren skulle greie å kollidere andre, mens han selv er "hunted", vil det imildertid bli gitt poeng. Målet er å nå en gitt poengsum innen en viss tid.
  • Stuntman går ut på å leke nettopp stuntman. Hopp, høyde og poeng blir belønnet med poeng. Jo høyere høyde, villere fart og sinnsyke manøvre, dess mer poeng. Vinneren er den som har mest poeng når tiden er ute.
  • Multitag er en veldig kort mini-modus. Dette går som over på 2 minutter. Her skal man kollidere alle bilene som er å finne på arenaen. Vel å merke er en enkel berøring nok, så bærer det videre til neste bil.
  • Offensive Driving foregår som regel som en slags duell, altså en mot en. Poenget er å ødelegge den andre bilen. Vinneren er selvfølgelig den som greier dette.
  • Defensive Driving minner om "Offensive Driving"-modusen, og er som regel 2 mot 1. I motsetning går dette ut på å overleve i et gitt tids-intervall.
  • Active Checkpoints bygger igjen videre på konseptet "free for all". Denne mini-modusen er veldig lik. Den enesete forskjellen er at det dukker opp checkpoints på arenaen som gir ekstra poeng. Haken her er at disse checkpointene forsvinner relativt fort.
  • Bus Jumping gir deg en rampe, en bil og mange busser. Her skal man regelrett ta så stor fart man kan og fyke over så mange busser som mulig.
  • Target Jumping er en annen variant av "Bus Jumping". Spilleren skal lande på et markert område, alt annet er stryk.
  • Four Ramps har 4 områder med esker er lagt ut på arenaen. Disse må man knuse før tiden går ut for å kunne avansere.
  • Smash 'em Up er kanskje den mest aggresjons-frigjørende av dem alle; et parkeringshus med biler og en vandal bak rattet. Alle bilene må bli ødelagt før tiden går ut.

Crashed PS2 PS2

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 27. september 2002
  • Plattform: PlayStation 2
  • Utgiver: Rage Software
  • Utvikler: Rage Games

Forsiden akkurat nå

Til toppen