Create

Kreativ problemløsning

EA vil slippe folkets fantasi løs.

Det heter seg at alle mennesker er kreative, men få er kunstnere. Helt fra vi er bittesmå vet vi å imponere foreldre og kjente med fantasifulle og livaktige kruseduller. Selv ble jeg ikke født med den største kunstneriske begavelsen innen verken musikk eller tegning – derfor må jeg nå pent applaudere EA som tar den kreative prosessen inn i en verden hvor jeg føler meg mer hjemme.

EA Bright Lights Create bærer stafettpinnen videre fra kjente spill som The Incredible Machine og Littlebigplanet. Her er det spillerens egen skapervilje og fantasi som setter grensen. Ved hjelp av verktøy som i utgangspunktet er enkle i bruk skal du finne svaret på stadig mer komplekse problemer, og til slutt skape dine egne utfordringer som andre kan løse.

Sniktitt: Littlebigplanet 2 - Kreativitet til nye høyder

Har du lyst, har du lov

Flyyy lille sykkel!

I løpet av spillets gang vil du møte en lang rekke ulike utfordringer som grovt sett kan deles opp i tre kategorier. Felles for disse er at de omhandler forflytting av et objekt en kort strekning, fra et sted til et annet, i to dimensjoner med fysikkens lover som din største fiende. Poengjaktmodusen forklarer seg selv og belønner spilleren for utstrakt bruk av forskjellige objekter på mest mulig spektakulært vis. Videre er det en gruppe utfordringer som går ut på å bygge et apparat av motorer, bjelker og hengsler – være det seg katapulter eller hjemmesnekrede kjøretøy. I den siste modusen motiverer spillet deg til å ta omveier for å samle opp spillets valuta, Create Sparks.

Hver gang du får kloa i en av disse krabatene får du et nytt objekt å leke med. Hvor mange du får om gangen avhenger av hvor bra du løser hver enkelt utfordring utfra hva som er bestemt av utfordringens mål. Dette gir en ekstra motivasjon til å ikke bare flytte objektet fra start til slutt, men også utfordre deg selv og din egen kreativitet med verktøyene som er tilgjengelig.

Moroa oppstår når metoden og veien til målet, over fjell og daler, er opp til deg. Du bestemmer selv hvilke objekter du vil plassere hvor, og man oppdager fort at det ofte ikke finnes et enestående rett svar, noe som muliggjør en tilsynelatende uendelig mengde oppfinnsomme løsninger. Skal man ta i bruk et par vifter og en plattform hengende fra et par ballonger? Eller kanskje heller gå for spretthoppet i kombinasjon med en nøye plassert bombe? Enkelte utfordringer begrenser antallet og type objekter du kan benytte deg av, noe som tvinger deg til å finne en løsning der det ved første blikk ikke finnes en. Med litt tid og tålmodighet kan du utvikle duppeditter og serier av hendelser som ville gjort selveste Petter Smart stolt.

Det finnes alltid en løsning

Selvsagt vil det alltid finnes noen løsninger som er mer effektive enn andre. I starten vil man kanskje fokusere mest på den enkleste og beste løsningen, men denne tankegangen forsvinner ut vinduet straks antall tilgjengelige objekter vokser og de gode ideene og mulighetene dukker opp i hodet. Det er med andre ord litt opp til deg selv akkurat hvor mye underholdning du kan trekke ut av Create. Spillet byr på mellom 20 og 30 timer med utfordringer, fordelt utover et dusin ulikt tematiserte verdener, så det er liten tvil om at man får mye for pengene.

Dessverre er ikke kvaliteten på alle utfordringene like høye. Jeg hadde heller sett at Bright Lights kanskje hadde hatt litt større fokus på kvalitet over kvantitet. Halvveis føler man kanskje at det går for lang tid mellom hver gang spillet gir deg noe nytt, selv om dine egne bidrag er aldri så varierte.

Anmeldelse: Littlebigplanet - Liten planet, stor opplevelse

Noe for alle?

Create har mer enn bare problemløsning å by på. Hver gang du starter på en ny verden er den klinisk ren for farger og rekvisitaer. Så er det opp til deg akkurat hvordan du vil pynte det som vil bli bakgrunn og scene for dine genistreker. Her gjøres det tilgjengelig nye objekter i tråd med den aktuelle verdenens tema når du klarer utfordringer, men også når du gjennomfører såkalte Create Chains. Disse går enkelt og greit ut på å pynte opp en bestemt del av scenen med en viss kategori objekter. Eksempler kan være alt fra sofaer til karuseller, fly, biler, tapet, klokker, blomster, trær, hus, dyr – listen er ikke langt fra uendelig.

Legg igjen testosteronet hjemme og pynt i vei!

Dette høres kanskje litt flåsete ut – hvorfor bruke tiden på å pynte med blomster? Vel, for det første er det et kjærkomment avbrekk fra selve spillet som fort kan gjøre deg både sliten og ør i hodet. For det andre gir det spillere som ikke er helt oppslukt av å samle hver eneste Create Sparks, i stadig vanskeligere nøtter noe å gjøre. Et designprinsipp EA garantert har hentet fra The Sims.

Nå skal det nevnes at selv om Create er et veldig tilgjengelig spill, vil det nok fort bli litt vanskelig for de minste. Det var ikke rent få ganger jeg rådløst klødde meg i hodet selv.

Move-støtte

Etter å ha spilt gjennom noen av Move-kontrollens lanseringstitler var jeg ærlig talt litt skeptisk til om denne nye teknologien kunne tilføre Create mer enn bare en gimmick. Førsteinntrykket var alt annet enn frelsen, men straks jeg fikk overblikk over knapper og menyer fikk fløyten en annen lyd. Etter en liten læringskurve er Move-kontrolleren en absolutt fryd å bruke. Eyetoy følger kontrolleren i X- og Y-aksene, i motsetning til ren peking på skjermen, noe som fort kan bli unøyaktig. I tillegg kan man selv stille inn følsomheten, noe som gjør opplevelsen komplett. Det er kjapt, effektivt og gir en helt ny dimensjon til spillet. Litt småplukk er det allikevel, med et overhjelpsomt kamera som ofte stikker kjepper i hjulet mens du finstiller på mesterverket ditt. Menyene kan og fort bli uoversiktlige og tunge å navigere mot slutten av spillet på grunn av antallet objekter, til tross for mulighet til å filtrere vekk det du ikke vil ha.

Anmeldelse: The Shoot - Action for de små

En sykkel på et skateboard? Har du lyst har du lov.

Når man etter noen timer har fått god kontroll på både objekter og kontroller er det på tide å dele mesterverkene med verden. Forutsatt at du er koblet til PSN, kan du ved hjelp av et par trykk laste opp forslag til løsninger på utfordringer, men også lage dine egne som andre kan løse. Det aner meg at det er her Creates alle største potensiale ligger, men foreløpig er antall opplastinger fra andre spillere svært begrenset. Mange av bidragene er motivert av jakt på trofeer, og derfor bare søppel. Det er mulighet til å gi tilbakemelding på andres bidrag, men inntil samfunnet rundt Create vokser, er ikke dette verdt stort.

De beste øyeblikkene Create kan by på er de gangene du tenker "dette går jo ikke an", og det plutselig tennes et lite lys. Mestringsfølelsen blir desto mer gjeldende når det er deg selv du vinner over. Mulighetene er uendelige og potensialet for å skape noe ingen har gjort før deg er stort. Det er en tilgjengelig opplevelse som har noe å tilby den mest hardbarkede spillentusiasten, men også de som ser etter en leke de pusle litt med på fritiden.

Allikevel når ikke Create helt opp til toppen. Det mangler et lim og en helhet som binder alt sammen. Kvaliteten på utfordringene er aldri direkte lav, men den når aldri geniale høyder hvor jeg blir sittende og gruble på hvordan i alle dager de kom på å gjøre det. Det er ingen magi som puster liv i opplevelsen med mindre samfunnet rundt spillet samler seg som det gjorde rundt Littlebigplanet.

Kanskje med litt dypere interaksjon mellom forskjellige objekter, og fokus på kvalitet over kvantitet kunne man hevet lista enda litt til.

Nysgjerrig på hva du kan gjøre med Create? Ta en titt her.

Create er å få til Playstation 3, Xbox 360, Wii, PC og Mac.