Cross Racing Championship 2005

Kjøreglede og action får vi masse av i Cross Racing Championship 2005. Glitter og stas får vi imidlertid ikke like mye av.

Herlig kjørefølelse
Realisme er alltid et essensielt spørsmål i forhold til bilspill, og Cross Racing Championship er egentlig akkurat passe realistisk. Det tar tid å venne seg til hvordan bilene oppfører seg, men når du har gjort det, er kjørefølelsen rett og slett deilig. Spillet er akkurat så utfordrende at du føler en genuin progresjon etter hvert som du spiller videre, og en ekte tilfredsstillelse når du føler at du mestrer kontrollene over bilen. Så hva om det kanskje ikke er like realistisk som geniale Richard Burns Rally eller GTR - det aller viktigste for et bilspill er at kjøringen føles morsom og utfordrende, og det gjør den så absolutt i Cross Racing Championship.

Cross Racing Championship kommer også med et skadesystem på bilene, som tvinger deg til å kjøre forsiktig og ikke smelle borti alt og alle. Hvor utilgivelig det er avhenger av vanskelighetsgraden, men det er aldri fryktelig realistisk. Visuelt sett er det ikke like spektakulært som systemet i 1nsane (og for eksempel FlatOut), men det har heller ingen ting å skamme seg over i forhold til det vi finner i vanlige titler. Noen gamere vil kanskje uansett bli skuffet over det de finner i dette spillet, enten fordi de prioriterer realisme over alt annet, eller fordi de befinner seg på den andre siden av spekteret og foretrekker enklere arkadebilspill.

Spillet fungerer veldig fint med tastatur, blant annet takket være et system som hjelper til med å styre, slik at bilen oppfører seg litt mer som om du skulle brukt en analog kontroller. Ratt er nok likevel å foretrekke, da det rett og slett er morsommere å bruke. Jeg skulle ønsket litt mer fysisk tilbakemelding (risting og slag, og så videre) om underlaget, slik at følelsen av å ratte hadde stått litt mer i stil med de rå og brutale banene vi kjører på.

Mye å sette fingrene i
Den mest omfattende delen av spillet er en kampanje, hvor du først får tilgang på to biler (med standardutstyr) og ett mesterskap, men får tilgang til flere ulike mesterskap, biler og oppgraderinger etter hvert. I begynnelsen er det begrenset hvor mye du kan skreddersy bilene dine, men etter hvert som du får mer profesjonelle deler får du mulighet til å stille på ting som hvor harde fjæringene skal være og så videre. Dette blir raskt en viktig del av spillet, da oppsettene betyr mye for hvordan bilen oppfører seg. En fin funksjon er at du får velge vanskelighetsgrad for hvert løp i kampanjen, så hvis du sitter fast kan du raskt gjøre det problematiske løpet lettere for deg. Det er dessuten stort sett slik at flere løp er åpne samtidig, så om du blir lei av å slite med ett løp kan du prøve deg på et annet.

Det tar rimelig lang tid å låse opp alle de åtte bilene i spillet og alle de forskjellige banetypene. Utenom kampanjen kan du spille enkeltløp mot klokken, eller en slags lokal flerspiller hvor du og en annen person bytter på å kjøre. Dessuten støttes flerspiller over nettet og LAN, og her får vi massevis av spennende spillmodus, slik som "capture the flag" (Invictus er tross alt utvikleren som stod bak flerspillerklassikeren 1nsane). De fleste banene fungerer imidlertid heller dårlig med de mer lekne flerspillermodusene, da de er fulle av gjerder og stengsler. Dessverre er det svært få som spiller over nettet, men det bedrer seg forhåpentligvis nå som spillet er i ferd med å komme ut over hele verden. Det hadde også vært en fordel med en bedre lobby, slik at det var lettere å organisere spill. Cross Racing Championship kommer forøvrig også med gode muligheter for modifisering.

Flotte biler og flate tilskuere
Grafikkmessig er situasjonen litt blandet. På den ene siden er detaljnivået på bilmodellene svært høyt, og forandringer du gjør på bilen er ofte synlige på selve modellen. I tillegg er lyssettingen veldig god (spillet støtter såkalt HDR-lyssetting), og vi får fancy effekter som "motion blur" og muligheten til å legge på filtereffekter. På den andre siden er omgivelsene ofte litt mangelfulle, og vi får for eksempel statiske tilskuere i 2D. Jevnt over fungerer likevel det visuelle bildet godt, da utviklerne har fokusert på de tingene som betyr noe når du suser rundt banene i 100km/t, og nedprioritert det du uansett ikke legger særlig merke til.

All musikken i spillet er produsert av ei gruppe som heter SZEG, og for min del falt veldig lite av den i smak. Tittelmelodien er helt grei, men bakgrunnsmusikken i spillet synes jeg rett og slett ble litt for bråkete. Det er heldigvis mulig å bytte ut all musikken med egne MP3-filer. Det er faktisk også mulig å bytte ut kommentatorstemmen med din egen stemme om du ønsker det, selv om det ikke retter på det faktum at det ofte blir mye gjentakelser under et løp. Motorlydene er rimelig heftige, noe de helst bør være i et spill som dette.

Cross Racing Championship er et rått, fartsfylt monster av et spill som fokuserer mer på brutal kjøreglede enn comfort og luksus. Det er et spill som i utgangspunktet kanskje virker som en billig og gjennomsnittlig produksjon, men som etter hvert viser seg å ha langt mer substans under panseret enn de fleste store konkurrentene på markedet. Samtidig er det et spill som bærer et visst preg av å komme fra et lite studio med lite penger, og dette merkes spesielt godt på måten det hele tiden bruker de samme baneelementene om igjen, slik at du ofte får følelsen av at det meste av spillet foregår på en håndfull baner. Totalt sett er det likevel et spill du absolutt bør kjøpe hvis du liker å ha det moro bak virtuelle ratt.

Merk: Cross Racing Championship distribueres så vidt oss bekjent ikke i Norge, men ble lansert i Storbrittania i dag (10. oktober). Du kan kjøpe spillet direkte fra Project Three Interactive (gratis frakt) eller fra britiske nettbutikker som Play.com.