Anmeldelse

Cultures 2: Gates of Asgarder

Cultures 2: Gates of Asgarder et nytt forsøk på å sprøyte noe nytt inn i en gammel, men også svært populær sjanger. Nytt og nytt, de helt revolusjonerende ideene uteblir, men den heller ukjente østeriske utvikleren Funatics har da klart å fått inn noen nye ting.

Side 1
Side 2
Side 3

Håpløse lydeffekter
Har du først funnet fram til der du kan skru av lydeffektene kan du i samme slengen skru av musikken, trykke alt+tab, fyre opp WinAmp og sette på noe beroligende musikk. Ikke nok med at Funatics bruker MIDI, de tar opp MIDI spillt med et dårlig lydkort og legger ved slik at det skal hørest likt ut for alle. Så gøy. Det er dessuten bare et par melodier, du kan ikke velge mellom disse, og de er maks 2 minutter lange og går i en evig rundgang, til evig irritasjon for slitne ører.

I det hele kan det virke som Cultures 2 egentlig er litt underbudsjettert. Grafikkmessig forventer jeg bedre av et spill utgitt i år 2002. Greit nok, de fleste nye spill satser jo mer på grafikk enn spillbarhet og gode ideer, men jeg kan ikke si at Funatics har strekt seg så langt i noen av retningene. Grafikken er for det meste bygd opp av statiske elementer, med en og annen animasjon innimellom. Menneskene ser forøvrig ut som dårlig smurte legomenn når de beveger seg.

Det er ingen form for 3d-akselerasjon, men selv uten dette er det godt mulig å lage noe bedre en det Funatics presterer. Anti- aliasing er ikke brukt, og det hele ser litt kornete ut med en standardoppløsning på 800x600. Jeg kom ved en feil til å rulle på musehjulet, og da oppdaget jeg noe morsomt, det er faktisk mulig å zoome ut og inn, men denne funksjonen har forøvrig ingen hensikt. Det er bare 3 stiller å velge mellom, og zoomer du ut ser du ingenting for alt er så smått og oppløsningen er så lav, zoomer du inn ser du heller lite fordi da blir alt for stort. Hvorfor de har implementert noe slikt aner jeg ikke. Kanskje de har kjøpt grafikkmotoren fra et eller annen konkursrammet selskap og glemt å oppgradere den.

Konklusjon
Det føles rett og slett som du spiller et veldig gammelt spill, hvis du ser bort fra videosnuttene mellom oppdragene. Cultures 2 kunne vært bra. I 1997 hadde det vært bra. Nå er det egentlig en flopp med et par morsomme ideer, og du må være vanvittig opphengt i sanntidsstrategi for å få mye glede ut av det. Men lærer du deg først hvordan det hele fungerer, og du er en tålmodig og kontrollert person, kan du nok få noen timer morro ut av det. Forutsatt at du skrur av all lyd.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden