Cyberpunk inspirert av Game of Thrones

The Witcher-skaperne vil bli flinkere til å introdusere komplekse verdener.

I slutten av mai kunngjorde The Witcher-skaperen CD Projekt Red at de har startet arbeidet med en ny rollespillserie. Den er basert på penn-og-papir-rollespillet Cyberpunk, og foregår i en dyster fremtid der vi får oppleve en ikke-lineær, kompleks og gripende handling, og må i kjent CD Projekt-stil ta flerfoldige diffuse moralske valg gjennom spillets gang.

I et intervju med Gamasutra forteller Adam Badowski og Marcin Iwinski fra CD Projekt at utviklerne har lært mye av erfaringen med The Witcher-serien. Blant annet vil de være mye mer fokusert på å introdusere Cyberpunk-universet for nye spillere:

– Det vi lærte fra The Witcher-serien er at vi trenger å tiltrekke folk med en slakere læringskurve for historien, sa Badowski, før Iwinski tok over:

Vi har fortsatt ikke fått se skjermbilder fra spillet.
Vi har fortsatt ikke fått se skjermbilder fra spillet.

– I The Witcher 1, for eksempel, kastet vi spillerne rett inn i handlingen, og vi antok at de ville skjønne hva som faktisk skjedde. Men et stort antall spillere fortalte oss at de egentlig ikke forsto de ulike forholdene mellom figurene, for eksempel. I fremtiden vil vi at spillerne skal få mer kontekst, og vi må introdusere spillet og figurene på en bedre måte.

Cyberpunk er som nevnt basert på en eksisterende rollespillverden, og når CD Projekt skal overføre den til dataspillmediet ønsker de blant annet å hente inspirasjon fra TV-versjonen av George R. R. Martins anerkjente romanserie Game of Thrones.

Iwinski mener Game of Thrones representerer den perfekte refleksjonen av en bok i et annet medium. Serieskaperne HBO har fjernet litt innhold og tatt seg noen store friheter i forhold til kildematerialet, men forstår ifølge Iwinski hva som gjør bøkene gode. De holder det enkelt, uten å miste de detaljene som virkelig betyr noe. Iwinski forteller:

– Det er nettopp dette vi vil fange. I Cyberpunk vil vi skape en dypsindig historie, men nye spillere bør introduseres på en langt bedre måte enn i The Witcher 2.

Markedsføringssjef Michal Platkow-Gilweski legger til at studioet også ønsker å gi de virkelig dedikerte spillerne den opplevelsen de forventer, og spillerne skal selv kunne avgjøre hvor dypt de vil gå. De dedikerte spillerne kan grave seg dypere og dypere i spillet, og vil finne ekstra områder, figurer og oppdrag som andre spillere kan hoppe over – samtidig som de også får oppleve en rik handling.

Vi vet verken når Cyberpunk kommer eller hvilke plattformer det kommer til. CD Projekts historie og det faktum at de selv eier distribusjonsportalen GOG gjør det imidlertid nærmest garantert at vi i alle fall får en PC-versjon.

Les også: To nye storspill fra The Witcher-studioet
Les også: Anmeldelse: The Witcher 2: Assassin of Kings

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen