Anmeldelse

D-Day

Side 1
Side 2

Spillet tar for seg invasjonen av Normandie, en operasjon som mobiliserte over en halv million mennesker, seks tusen skip og tolv tusen fly. I spillet får du kommando over noen titalls fotsoldater og en håndfull kjøretøy, hvor du spiller deg igjennom tre kampanjer som hver byr på fire oppdrag. Hvert av oppdragene gir deg en rekke sekundære objektiver underveis som vil ha konsekvenser senere i spillet.

Det er lite nytt siden den forrige tittelen Monte Cristo lanserte for et halvt år siden, Desert Rats vs. Afrika Korps. D-Day har beholdt mange av de samme funksjonene og kjører på samme grafikkmotor, riktignok en noe oppgradert versjon. I likhet til sin forgjenger lider også D-Day av en rekke feil og mangler, noe som gir det et inntrykk av å være et hasteprodukt.

D-Day er et tradisjonelt strategispill hvor man manøvrer tropper rundt på et begrenset landområde for å vinne strategiske holdepunkter eller utføre bestemte oppdrag. Spillet involverer ingen basebygging, og fokuserer derfor mer på enhetskontroll. I likhet med forgjengeren, er det også her mulig å ta kontroll over fiendtlig utstyr. Infanteri har en vesentlig betydning, og vil være den viktigste ressurs. Kjøretøy og kanoner blir mer effektive når de betjenes med full bemanning.

Skuffende førsteinntrykk
Spillet byr på to valg for enspillerdelen, og tre varianter for flerspillerdelen. Det har også et introduksjonsoppdrag som skal gjøre nye spillere kjent med knapper og funksjoner, kommandoer og enheter. Dette oppdraget begynner på en militærbase i England, hvor du blir introdusert til troppene og enhetene du skal kjempe deg igjennom kampanjen med. Informasjonen som blir gitt i dette oppdraget kan virke noe forvirrende, og det blir gitt altfor mye informasjon på kort tid som gjør det vanskelig å følge med. I tillegg har det som blir sagt lite sammenheng med hva du foretar deg. Dette er en relativt skuffende introduksjon til spillet, men helt bortkastet er den likevel ikke.

Det er en rekke forskjellige enheter tilgjengelig, både av fotsoldater og kjøretøy, som man kan leke med. Litt eksperimentering lærer deg fort de grunnleggende funksjonene til enhetene, men finessene tar det noe lengre tid å plukke opp. En meny i spillet gir en forklaring på hva de forskjellige tastene gjør, og hvilke funksjoner de har i spillet. Desverre stemmer ikke informasjonen som blir gitt med hva tastene faktisk gjør, her finnes et og annet avvik.

I enspillerdelen kan man velge mellom å spille igjennom kampanjen, eller å spille et enkelt oppdrag. Her kan man kun velge mellom oppdrag man allerede har gjort tilgjengelig i kampanjen. I begge variantene kan det velges mellom fire vanskelighetsgrader, fra "Easy" til "Extreme". Vanskelighetsgraden påvirker blant annet hva slags enheter man får tilgjengelig og hvor mange tropper fienden har. Den letteste vanskelighetsgraden byr på moderat utfordring for nye spillere, men gjør det ikke håpøst vanskelig. For dem som er ekstra modige, kan man prøve den høyeste vanskelighetsgraden, noe som byr på utfordringer selv for strategigenier som Rommel.

I første oppdrag skal du ta kontrol over en bro som for øyeblikket er kontrollert av tyske tropper. Troppene dine lander på en gressflekk et stykke sør for broen, og ankommer i glidelfy. Her må man være forberedt på å møte både flak-kanoner og bakholdsangrep.

[Byline fjernet av anmelders ønske, august 2018]

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden