Da Threes!-utviklerne gjorde spillet gratis, ble omsetningen doblet

Reklameinntekter er tydeligvis ikke så dumt.

Vi i Gamer.no-redaksjonen er blant de mange som kastet seg på hyllesten av mobilspillet Threes! da det først ble sluppet i 2014. Da kostet det koselige puslespillet 14 kroner på App Store, og var kun tilgjengelig for iPhone og iPad.

Det gikk ganske bra for gratisvarianten av Threes!
Det gikk ganske bra for gratisvarianten av Threes! Bilde: Asher Vollmer, Twitter

Likevel gjorde spillet det best først forrige måned, da en av skaperne, Asher Vollmer, la ut en gratisvariant av spillet på både App Store og Google Play. Med ett ble den daglige omsetningen doblet for utvikleren. Dette viser han i grafer publisert via sin egen Twitter-konto.

Nå eksisterer de to versjonene side om side, og nyslippet ga etter alt å dømme spillet en ny giv etter at den første interessen hadde gitt seg. 

Gratissuksess

Threes! er langt fra det eneste spillet som har gjort det godt med en gratisvariant. Det er vanskelig å glemme hvor godt Wordfeud gjorde det på begynnelsen av 2010-tallet, kun på grunn av annonseinntekter.

Andre «gratis»-spill, som Candy Crush Saga eller Clash of Clans lener seg mer på inntekter generert av mikrotransaksjoner – små kjøp i selve spillet som skaffer fordeler eller lar deg spille mer etter at du har «brukt opp» spilletiden din.

Threes! er et enkelt, men utrolig vanedannende spill. Du har et rutenett på 4x4 ruter, og på disse rutene ser du ulike tall fra tregangetabellen som skal kombineres til nye tall. 3 pluss 3 blir seks og så videre. Det som gjør spillet vanskelig er at du ved å skyve rutenettet i en retning flytter alle tallene på brettet. Og med hver bevegelse kommer det inn et nytt tall. Dermed må du kombinere to eller flere brikker, og sørge for at brettet ikke fylles opp.

Hver måned anbefaler vi ti nye mobilspill.
Har du fått med deg alle mobilanbefalingene fra juni ennå? »

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen