Dark Age of Camelot: Trials of Atlantis

Undervannskamper, statuer som går berserk og blodtørstige haier står klare for å skremme vannet av den som våger seg til å installere Trials of Atlantis, den siste ekspansjonen til Dark Age of Camelot.

Grafiske forbedringer
Det er ingen hemmelighet at Dark Age of Camelot begynner å opparbeide seg en anselig alder, men det er fortsatt populært, og med Trials of Atlantis blir den grafiske biten modernisert betydelig. De to mest iøynefallende nyvinningene er trærne, som nå ser langt mer troverdige og levende ut, og vannet, som glinser herlig i sollyset. Det høres kanskje ikke stort ut, men disse to elementene gjør mye for helhetsinntrykket. Dessuten har terrengets teksturer blitt forbedret. Enda mer imponerende er de nye landområdene, som fremstår som både mer detaljerte og varierte enn de tidligere. Alt dette får imidlertid maskinene merke i form av økte systemkrav.

De nye områdene består i hovedsak av fire deler. Oceanus er den største, og består av skrekkelig mye vann og noen øyer. Det høres kanskje ikke spesielt imponerende ut, men her ligger det mye spenning under vannet i form av grotter, skatter og mannevonde skapninger. Volcanus er, som navnet tilsier, preget av lava og ekte, vulkansk gjestfrihet. Stygia er en vakker, men øde ørken, med matchende dyreliv, og sist men ikke minst kan du besøke Aerus, som består av skog, fjell og en svevende by. Spennvidden er med andre ord stor.

Kamper på havets dyp
Ikke bare tilfører de nye, varierte områdene mye nytt for øyet, de påvirker også spillestilen i stor grad. Spesielt gjelder dette undervannskampene, som bokstavelig talt bringer en ny dimensjon inn i spillet. Til og med i den tyngste rustning er din helt i full stand til å svømme rundt, men selv ikke den tøffeste kan puste under vann. Her kommer nye, magiske drikker inn i bildet, som avhengig av kvalitet lar deg puste en viss tid under vann. De nye motstandernes intelligens har også blitt forbedret, slik at de byr på større utfordring. De er for eksempel blitt dyktigere til å prioritere hvem som bør angripes først i ei gruppe. De virker også mer uforutsigbare.

Nye raser ble lagt til i forrige ekspansjon, og med Trials of Atlantis kommer ytterligere tre; en for hvert rike. Albion har fått "Half-Ogres", som er store, sterke og fryktelig stygge. Hibernias "Shar" er et snikete og utspekulert folk med velbalanserte ferdigheter, mens Midgards "Frostalf" er en mystisk og lenge glemt rase. Alle har sin egen historie som glir sømløst inn i de respektive rikene.

Dark Age of Camelot har vært på markedet i lang tid, og de fleste av spillerne har spilt det lenge. Trials of Atlantis er en ekspansjon myntet på disse brukerne, og den forlenger spillet betraktelig i deres ende av skalaen. For nye spillere tilbyr den derimot ikke stort mer enn vakrere grafikk og et noe forbedret brukergrensesnitt. Trolig var dette en riktig prioritering av Mythic. Det ville uansett være relativt vanskelig å overbevise nye spillere om å satse på et aldrende spill i mylderet av konkurrenter.

Takk til David "Clip" Høvring for hjelp med testing, synspunkter og informasjon.