Sniktitt
dekkygtp

Dark Sector

LONDON (Gamer.no): Digital Extremes nye baby heter Dark Sector. Selskapet, som har tette bånd til Epic, har tidligere utviklet spill som Pariah og Unreal Tournament 2003 og Unreal Tournament 2004. Nå står de på egne bein, og siden 2004 har de jobbet intenst med actionspillet Dark Sector. Her spiller du Hayden, det som best kan beskrives som en spesialsoldat med en brokete fortid. Han er ingen snill mann, vi snakker om en som dreper på refleks her. Året er 2007, og Hayden blir sendt til et avsidesliggende sted i Russland. Det blir straks klart at her er det noe som slett ikke stemmer.

Hayden i aksjon

Vis større

Trailer: Dark Sector


Fullstendig endret

Dark Sector har gått gjennom flere endringer siden Digital Extremes fant ut at de ville lage spillet. Man har gått fra det ytre rom til det nære Russland, hvorfor?

– Egentlig skulle Dark Sector være et science fiction-spill i rommet, der alle Haydens krefter kom fra en spesiell romdrakt. Etter litt testing med fokusgrupper fant vi ut at den settingen ikke var veldig populær. Dessuten tenkte vi at de ville bli råere om Haydens enorme krefter kom innenfra. Russland ble valgt siden det er et sted vi kjenner, men som samtidig har litt mystikk rundt seg igjen fra den kalde krigens dager, sier medprodusent på Dark Sector, Dave Kudirka, til Gamer.no.

Spillet åpner som et helt vanlig skytespill i tredjeperson. I starten er referansene til Splinter Cell og Resident Evil 4 åpenbare. Du kan snike deg opp bak fiender og enkelt brekke nakken til utysket. Litt ut i spillet skjer det imidlertid noe med Hayden. Han blir infisert av en mystisk sykdom og utvikler en metallarm med en tilhørende giganinjastjerne med boomerangkvaliteter. Ja, det høres vilt ut, men dette våpenet er samtidig det som gjør Dark Sector unikt.

Lex Luthor fra TV-serien Smallville,  Michael Rosendaum, har stemmen til Hayden. – Han er glimrende, sier Kudirka.
Lex Luthor fra TV-serien Smallville, Michael Rosendaum, har stemmen til Hayden. – Han er glimrende, sier Kudirka.

Våpenet kan brukes til kutte hodet, armer og bein av fiender, og er utvilsomt stilig når du mestrer det. Etter hvert som du nedkjemper bosser og kommer videre i spillet får spesialvåpenet ditt stadig nye egenskaper. Du får kraftigere angrep, muligheten til å styre våpenet med følgekamera, stjele gjenstander og en egenskap der du kan lade våpenet med is, elektrisitet og flammer. Denne ladeegenskapen er spesielt interessant, for her kan du bruke våpenet til å løse en rekke mindre gåter.

Et eksempel her er når du støter på Jackal, en vandrende stridsvogn det nærmest er umulig å slå. Alt du trenger å gjøre er å lade ninjastjernen på en sikringsboks, for så å kaste den på Jackal. Da blir stridsvognen fullstendig lammet i noen få sekunder, og du kan kaste ut sjåføren og overta spakene på supervåpenet. På samme måte kan du bruke flammer og is til å bekjempe vanskelige fiender, og styremuligheten til å åpne dører som ellers ville vært umulig å komme forbi.

I tillegg til direkte angrepsvåpen vil du få defensive krefter. To av dem vi har sett er et mektig energiskjold som sender prosjektiler fykende tilbake den veien de kom fra. Du kan dessuten gjøre deg selv usynlig i begrensede perioder, noe som utvilsomt er en kul fordel i områder fulle av fiender.

Den fryktede ninjastjernen kan brukes til så mangt.
Den fryktede ninjastjernen kan brukes til så mangt.

Birolle

Vanlige våpen inntar dermed en liten birolle. Du kan riktignok bruke både våpen og stjerne samtidig, men det er ingen tvil om hva du helst sender av gårde på fienden.

– Er dere ikke bekymret for at ninjastjernens krefter gjør de andre våpnene fullstendig uinteressante?

– Det var en utfordring for oss å skape en viss balanse mellom våpnene, derfor har vi gjort stjernen litt mindre mektig. Vi har for eksempel innskrenket dens rekkevidde. Samtidig har vi gjort det mulig for spilleren å bruke to våpen på en gang, slik at man kan plukke ned fiender som er langt borte med angrepsrifla. Likevel er det ingen tvil om at det er denne ninjastjernen som er hovedvåpenet i Dark Sector, sier Kudirka.

Bruken av to våpen er utvilsomt stilig i praksis, og i flere kampsituasjoner er det nødvendig at du velger riktige kombinasjoner for å beseire fienden. I starten møter du stort sett regulære russiske soldater, og da er ikke utfordringen den største. Akkurat som i Far Cry skjer det imidlertid noe med fiendefloraen litt ut i spillet. La oss bare si at slemmingene endrer seg litt. Disse virker smartere og kvikkere enn de vanlige soldatene, men du trenger ikke frykte at spillet vil blir for vanskelig.

Bruk av dekke er viktig for å lykkes, akkurat som i Gears of War.
Bruk av dekke er viktig for å lykkes, akkurat som i Gears of War.

– Vi har et system for vanskelighetsgrad som justerer seg automatisk. Hvis du sliter skikkelig og dør gang på gang blir spillet lettere. Om du derimot viser deg som en ekte drapsmaskin blir fiendene smartere, de tåler mer og du vil få slite mer med å drepe dem, sier medprodusenten.

Visuelt ser Dark Sector ut til å bli et av de flotteste konsollspillene noensinne. Her er det mest aktuelt å trekke paralleller til Gears of War. Omgivelsene er dystre, dunkle og stort sett ødelagte. Detaljnivået er skyhøyt og kvaliteten på animasjonene, særlig på Hayden, er utrolig gode. Digital Extremes benytter sin egen Evolution Engine til spillet, trass i det gode forholdet man har til Unreal-motorens far, Epic.

– Unreal 3-motoren var ikke klar da vi startet med dette prosjektet. Dessuten hadde vi mye erfaring med grafikkmotorer fra tidligere prosjekter med Epic, så vi hadde tro på at vi kunne klare det selv. Vi tror resultatet ble bra, og motoren presterer like godt både på Xbox 360 og PlayStation 3, sier Kudirka.

Som vi har vært inne på har Dark Sector likhetstrekk med en rekke kjente titler. Det virker som man har lånt nærmest skamløst fra Gears of War og Resident Evil 4. Kudirka ser imidlertid ikke på dette som et problem:

Du må kvitte deg med mange russiske soldater underveis.
Du må kvitte deg med mange russiske soldater underveis.

– Vi har tatt inspirasjon fra andre spill, bøker og filmer, og vi har selvsagt spilt Gears of War og Resident Evil 4. Vi tar gjerne med elementer fra andre spill som folk liker og som faktisk fungerer, det er ingen skam å lære av andre titler.

Konklusjon

Stjeling eller ikke, Digital Extremes ser gjerne at Dark Sector er starten på en ny suksessrik serie fra utvikleren. Allerede nå leker man med tanken på en oppfølger, men det betinger at det første spillet blir en hit. Vi har testet et par brett på Dark Sector, og gleder oss til å få hele bildet servert en gang før spillet kommer ut 28. mars. Den fantastiske ninjastjernen kan nemlig gi dette spillet helt egne bein å stå på, selv om vi har sett mange av grepene Dark Sector gjør tidligere.

Kommentarer (12)

Forsiden akkurat nå

Til toppen