DayZ blir et frittstående spill

Skal følge Minecraft-modellen og utvikles parallelt med modifikasjonen.

Dean Hall og Bohemia Interactive har i dag gjort det kjent at den populære ArmA II-modifikasjonen DayZ skal utvikles videre som et frittstående spill. Informasjonen ble publisert på Dean Halls utviklingsblogg.

Hall skal selv lede prosjektet, og kommer til å benytte seg av Minecrafts utgivelsesmodell. Det vil si at det vil komme hyppige oppdateringer og tidlig alpha-tilgang til kjøpere, slik at ivrige overlevelseshungrige spillere kan følge prosjektet fra begynnelse til slutt.

Samtidig gjør Hall det klart at videre utvikling og oppdateringer til den opprinnelige DayZ-modifikasjonen vil fortsette parallelt med dette nye frittstående prosjektet. Dermed kan de som ønsker å spille modifikasjonen fortsette å gjøre det.

– Dette er drømmeresultatet for en spillmodifikasjon som mange ville ha sagt var umulig for bare fire måneder siden, skrev Dean Hall i blogginnlegget.

DayZ eksisterer per dags dato som en modifikasjon av Bohemia Interactives krigsimulator, ArmA II. Om man ønsker å ta del i moroa må man i det minste være i besittelse av den frittstående tilleggspakken ArmA II: Operation Arrowhead, men for å oppnå best resultat burde man også skaffe seg ArmA II. Det enkleste er egentlig bare å skaffe seg samlingen ArmA II: Combined Operations som inneholder både ArmA II og ArmA II: Operation Arrowhead.

DayZ løsriver seg fra ArmA II.
DayZ løsriver seg fra ArmA II.

Har vært diskutert tidligere

En frittstående utgave av DayZ ble først diskutert offentlig for en måneds tid siden, og Hall uttrykte allerede da et ønske om å gjøre inntektskilden Minecraft-lignende for å beholde spillets integritet.

– Gratisspillmodellen fungerer godt, og jeg ser for meg at overlevelsesspill som DayZ en gang benytter seg av en slik modell. Det vil antageligvis være den mest lønnsomme markedsmodellen for noe slikt som DayZ. Jeg tror likevel at det vil skade den kreative og eksperimentelle naturen for prosjektet. Derfor foretrekker jeg noe nærmere en Minecraft-model for inntekt, fortalte Hall til RockPaperShotgun.

DayZ kunne også skryte av å ha nådd én million unike spillere tidligere i dag, og det er ingenting som tyder på at veksten kommer til å stoppe der. Vår egen skribent Gøran tumlet rundt i DayZ-verdenen Chernarus i forrige uke for å bli med på overlevelsesstrabasene. Hans inntrykk fra den første tiden med DayZ kan du lese her.

Les også: Zombiespillet DayZ har blitt et fenomen
Les også: DayZ kan bli et frittstående spill

Kommentarer (31)

Forsiden akkurat nå

Til toppen