DayZ gjør det bedre enn denne gjengen. (Bilde: Bohemia Interactive)

DayZ har solgt over én million på under fire uker

Utvikler Dean Hall mener Early Access-suksess må være en vekker for tradisjonelle utgivere.

Det er knapt fire uker siden Bohemia Interactive lanserte den frittstående utgaven av DayZ via Steams Early Access-tilbud. Konseptet gjør at det er mulig for å utviklere å selge uferdige spill mens de er under utvikling, og Bohemia er selv svært tydelige på å understreke at DayZ i sin nåværende form er langt fra ferdig. Faktisk blir spillet neppe ferdigstilt innen 2014.

Dean «Rocket» Hall under GDC 2013.
Dean «Rocket» Hall under GDC 2013.Bilde: Audun Rodem, Gamer.no

Likevel har det lykkes utviklingsleder Dean «Rocket» Hall og resten av teamet å selge over én million kopier i løpet av disse første ukene. Dette forteller Hall selv i en oppdatering på Twitter.

– Vel, en million kopier i løpet av fire uker. Hvem sa at PC-spilling var døende, terger Hall, og antyder at han har sett seg lei på myten om at PC-spill ikke kommer til å overleve lenge.

To Early Access-spill topper Steam

I en uttalelse til Polygon utdyper den frittalende spilldesigneren, og forteller at salget har slått alle forventninger.

– Vi visste jo at det var en sterk interesse i konseptet, men var ikke sikre på om det var kun «hype» eller om det faktisk kom til å være utslagsgivende. Da vi lanserte fikk jeg et lite panikkøyeblikk, og lurte på hvor mange som kom til å kjøpe spillet, forteller han til nettstedet. 

I DayZ må man overleve i en verden der alt har gått skeis.
I DayZ må man overleve i en verden der alt har gått skeis.Bilde: Bohemia Interactive

Han benytter også anledningen til å påpeke at DayZ ikke er alene om å gjøre det bra via forhåndssalgsløsningen. Bohemias zombieoverlevelsesspill deler topplasseringene på Steams salgsliste med Rust – et konsept som på mange måter ligner Halls spill. Også der må man arbeide for å overleve i en verden som er livsfarlig. 

– Dette må være et vekker for de som jobber innenfor den tradisjonelle utgivermodellen og investorene deres. Konseptene rundt Kickstarter og Early Access har likevel sine problemer, og jeg tror ikke vi har opplevd alt av det ennå. Men dette forteller meg t spillerne ønsker reell kreativitet i spillene sammen med å bli engasjert i prosessen, og at indie-metoden ikke lenger er begrenset til små spil. Det har blitt stort og seriøst nå.

Også Rust gjør det svært bra på Early Access:
Tidlig suksess for overlevelsesspillet Rust »

Kommentarer (22)

Forsiden akkurat nå

Til toppen