Dead Space 3 får mikrotransaksjoner

Visceral åpner for kjøp av våpendeler i det kommende skrekkspillet.

Under en nylig sniktittrunde fikk nettstedet Eurogamer nyss i at Dead Space 3 kommer til å få mikrotransaksjoner.

Kronerullingen skal finne sted i spillets våpenkreasjonssystem. Der kan spillere bygge sine egne våpen ut av materialer og skraprester de (eller utsendte sankeroboter) finner mens de tumler skrekkslagne rundt på isplaneten Tau Volantis.

Dersom man ikke har nok ressurser til å snekre sammen det perfekte våpenet, skal man kunne sprette opp den pengeboken når nøden er størst.

– Du kan kjøpe ressurser for virkelig valuta, men sankerobotene kan også gi deg spillvaluta som du kan bruke i markedsplassen. Så du ikke bruke ekte penger, bedyrer produsent Yara Khoury.

Kan ikke kjøpe alt ved spillstart

Selv om utvikler Visceral Games nå åpner for materialshopping betyr ikke det at en skal kunne bygge det største ruslebiffgeværet allerede ved spillstart.

Dead Space 3 lar deg slakte necromorphs med en kamerat.
Dead Space 3 lar deg slakte necromorphs med en kamerat.

– Nei, det kan du ikke. Det er mange våpendeler som kun er tilgjengelige for kjøp senere i spillet. Unntaket er om du spiller gjennom spillet på nytt, med «New Game Plus»-modusen, forteller Khoury.

Hvor mye mikrotransaksjonene kommer til å koste vet ingen, men produsenten skal ha ymtet frempå at man skal kunne kjøpe ulike pakker med spillvaluta.

Noen nyvinninger

Dermed blir Dead Space 3 det første spillet i actionskrekkserien som lar spillerne slenge inn ekte penger. EA gjorde et lignende kvantehopp i fjorårets Mass Effect 3, der man kunne kjøpe figurer, modifikasjoner og våpen i flerspillerdelen. Dead Space 3s kronerulling foregår dog i enspillermodusen, noe som utvilsomt vil få enkelte til å heve øyenbrynene.

Mikrotransaksjonene er ikke den eneste nyvinningen i serien. For første gang skal man kunne spille gjennom skrekkeventyret i tospann. Én spiller inntar skoene til hovedrolleinhaver Isaac Clark, mens andrepiloten får hygge seg med nykommeren John Carver. De to spillerne vil av og til få oppleve ulike situasjoner – blant annet vil figurene av og til rammes av syner som gjør at de oppfatter verdenen helt annerledes.

Les også: Intervju: – Jeg liker å tro at det er skummelt
Les også: Stemmekontroll i Dead Space 3

Kommentarer (26)

Forsiden akkurat nå

Til toppen