Sniktitt

Dead Man's Hand

I 1997 utgav LucasArts klassikeren Outlaws - et epos fra det gamle vesten hvor utviklerne antakeligvis bestemte seg for å bringe førstepersonsskyteren tilbake til det virkelige utgangspunktet: Indianer og cowboy. Et spill med en mørk bakgrunnshistorie fortalt i stilsikker strek, et lydspor som muligens er det beste noensinne komponert til noe spill, store og oppfinnsomme brett, autentiske våpen, mye skyting, omfattende flerspillermoduser med et stort online-samfunn å møte til duell: Outlaws var en suksess som fortsatt er verdt å spille.

Det nye vesten
Atari må også ha spilt Outlaws, for de har tydeligvis bestemt seg for å lage sin versjon anno 2004. Dead Man's Hand skal bli et ganske tradisjonelt førstepersonsspill, rikt på westernklisjéer. Spilleren drar på seg støvlene til den beinharde mexikaneren El Tejon, en ung eventyrlysten desperado, sugen på ære og berømmelse. Derfor er El Tejon med i en lovløs bande som kalles "The nine", kanskje fordi de er ni stykker.

Hvert av bandemedlemmene har sine unike egenskaper - her finnes den store, feite og sterke Bud Spencer-typen, en smart revisoraktig kis, en indianer og en fyr med rutete tømmerskjorte (dere skjønner sikkert tegninga nå). Vel, El Tejon er den raskeste pistolmannen i mils omkrets, derfor får han være med i gjengen. Alle som har sett en westernfilm vet at det er vanskelig å få en lovløs gjeng til å fungere godt sammen. Det er alltid mange ulike personligheter, med ønsker som skal dra i samme retning. Resultatet er stort sett intern skuddveksling, hvis de ikke er så smarte at de leier inn en bedriftspsykolog som kan lære dem team-building. Gjengen til El Tejon går i denne klassiske fella, og det ender med at vår mann blir skutt i ryggen. De åtte rir så videre, i troen på at bråkmakeren ligger død tilbake.

Cowboyhelten overlever selvfølgelig og sverger hevn over hver enkelt av sine tidligere våpenbrødre (eller horunger, som han kaller dem nå). Når vi hopper inn i handlingen er El Tejon fanget i et fengsel som også fungerer som opplæringsbrett. Spillmekanismene er raskt forklart, det virker som om utviklerne har bestemt seg for å fokusere på rene skyteferdigheter. Det vil si at det kanskje ikke er taktikkeri og sniking som gjør at du vinner over overmakten. Dagens tips er heller: Skyt først, spør siden. Et ganske innfløkt bonussystem ligger til grunn for å beregne treffsikkerheten din. Ved å lenke sammen treff kan spilleren bygge opp stadig kraftigere skytekraft i form av spesialskudd.

Systemet kan minne litt om kombinasjoner slik vi kjenner dem fra slåsspill. Spesialtreff gir høyere poengsum og legendestatus - du kan for eksempel blåse hatten av hodet på folk, treffe skilt og flasker, eller skyte fiender av hesteryggen. Poenget er å stadig plassere treffere innen tida renner ut, og å drepe fiender på mest mulig elegant måte. Det er for eksempel bedre å treffe en bærebjelke og la taket rase i hodet på motstanderen, enn å bare plaffe ham rett ned som en hund.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen