Sniktitt

Dead Space

LONDON (Gamer.no): Skrekk i rommet er ikke noe nytt fenomen i underholdingsindustrien, det har blant annet Hollywood sørget for. I spillbransjen er det imidlertid ikke ofte vi har reist ut i det ukjente for å oppleve kalde grøss, slik som du kan i Electronic Arts’ Dead Space – et actionskrekkspill i tredjeperson. Som ingeniør Isaac Clarke blir nemlig arbeidsdagen alt annet en rutine når gruveskipet Ishimura bordes ute i det stille og mørke verdensrommet.

Tør du kikke?

Vis større

Trailer: Dead Space #3


– Dead Space er satt 500 år inn i fremtiden, ressursene på jorda er begrenset og man sender ut en rekke gruveskip i rommet. Et av disse mister man kontakt med, og det sendes ut et team for å finne ut hva som har skjedd. En av personene i dette laget, Isaac Clarke, er deg. Rutine blir et helvete når dere kommer frem til deres endelige destinasjon, sier EAs Derek Chan.

Ekkelt skip

Ishimura er infisert av en svært blodstørstig romrase ved navn Necromorph. Disse går ikke av veien for å ta over kroppene til sine offer, og med det skape uhyre stygge skapninger. Til slutt er du helt alene i kampen mot utysket, og for en kamp det er. Delene vi fikk se var mest orientert mot actiondelen av spillet, og vi fikk testet ulike kampteknikker og skytevåpen.

Et av de store hovedpoengene under kamper i Dead Space er å skyte lemmene av dine stygge fiender. Ja, de nærmest poserer for deg, slik at dette blir gjort veldig tydelig for spilleren. Derfor kan også alle våpen dreies både vertikalt og horisontalt, slik at man får en best mulig vinkel i forhold til hvor lemmene stikker ut i fra kroppen. En fiende uten armer, bein og andre merkelige utvekster er nemlig hakket lettere å hanskes med.

Isaac i aksjon. Nå får du blod på dressen, gutt.
Isaac i aksjon. Nå får du blod på dressen, gutt.

Fienden er svært aggressiv og kommer gjerne helt opp i ansiktet ditt før du vet ordet av det, nærkamper er med andre ord hverdagskost for Isaac.

– Min favorittdel i spillet er nok det å drepe fienden ved å skyte av kroppsdel etter kroppsdel, gliser Chan.

Våpenutvalget er spennende, og her blir det klinkende klart at vi befinner oss i fremtiden. De fleste virker å skyte en blanding av laser og pulsstråler, og gir fra seg skikkelige smell. Dette er snadder med trøkk i seg. Alle våpen har også et sekundærangrep. Eksempler her er skyting i 360 graders omkrets og en slags granatkaster. Ammunisjon er imidlertid begrenset, så her gjelder det å være kløktig når det skal skytes. Til gjengjeld kan både våpen og den atmosfæriske drakten oppgraderes utover i spillet. Vår helt kan også slenge ut et paralyseringsfelt mot fienden. Da får du noen ekstra sekunder til å uskadeliggjøre eventuelle monster på din vei.

Sjefer over alle sjefer

Kampene stopper imidlertid ikke der. Med jevne mellomrom møter du fiender som krever det lille ekstra for å kunne beseires, og her holder det ikke å skyte i vilden sky.

Dårlig timing for armhevninger, Isaac.
Dårlig timing for armhevninger, Isaac.

– Vi bruker både bosser og minibosser aktivt. Alle disse krever unike kampteknikker for å kunne slås, forteller Chan.

Det vi testet av Dead Space var svært voldelig. Dette er slett ikke noe for barn eller de som besvimer av en dråpe blod. Likevel ble vi aldri skikkelig skremt og overrasket, men vi ble lovet at dette endrer seg i andre deler av spillet. Ishimura er nemlig et svært stort gruveskip.

– Spillet endrer seg hele tiden. Noen deler er action, mens i andre sekvenser kan det gå lang tid mellom hver gang du ser en fiende. Det handler om å lage et spill som ikke faller inn i det samme mønsteret hele tiden. Derfor har vi også mye gåteløsning med,og selvsagt brett med null gravitasjon. Grøss er som komedie, du kan ikke fortelle den samme «vitsen» flere ganger, man må finne opp nye ting hele tiden, sier Chan til Gamer.no.

En nøkkel til mye av gåteløsningen er et redskap som ligner svært mye på gravitasjonsvåpenet vi så i Half-Life 2. Dette er ikke en separat enhet, men noe som er festet til samtlige skytevåpen du bærer. Her kan du løfte det meste rundt i alle dimensjoner, og det er morsomt å kunne løse små gåter ved hjelp av dette verktøyet. Det kan også brukes offensivt, ved for eksempel å kaste ting mot fiender eller dra slemminger mot deg i en voldsom fart.

Forstyrrende scener i det medisinske laboriatorum.
Forstyrrende scener i det medisinske laboriatorum.

Fly av gårde

En annen interessant del av spillet er utforsking av miljøer i null gravitasjon. Her kan du flyte gjennom enorme tomrom eller gå både på vegger og i tak. Dette kan være en smule forvirrende i starten, men vi gleder oss til å se mer av blant annet gåteløsning og kamp i løse lufta. Derek Chan er svært stolt over denne detaljen:

– Null gravitasjon er jo ganske unikt i denne sjangeren.

Det audiovisuelle er helt avgjørende for at et skrekkspill faktisk skal være skummelt, og her ser det ut til at Dead Space vil lykkes. De mange detaljrike miljøene har en glimrende bruk av lys, noe som gjør et ellers ganske monotont romskip til en spennende verden. Her snakker vi om flakkende lysrør og lange skygger som skaper frykt hos spilleren. Brukergrensesnittet er helt rent, noe som betyr at du ikke får eksterne forstyrrelser mens du spiller. Både liv og oksygennivå kan du lese av på ryggen til Isaac og inventarmenyen kommer opp rett foran deg i selve spillet, så du må aldri forlate opplevelsen for å få informasjon.

– Vi er veldig aktive i bruken av lys, lyd og en oppbygging av musikk for å skape ekle miljøer. Enkelte ganger vil du være sikker på at et monster henger over like bak deg, men så er det ikke noe der. Dette er nervepirrende saker, sier Chan.

Rommet er et ensomt sted.
Rommet er et ensomt sted.

Lydbruken virker veldig solid, og som Chan nevner er mye av den skapt for å forvirre og skremme. I den delen vi spilte var den imidlertid litt voldsom, det ble mye røyk og lite ild, for å si det slik. Musikken er derimot midt i blinken, og dens dynamikk er god næring for å skape frysninger, noe Chan ikke legger skjul på:

– Dette handler egentlig bare om én ting: å skremme vannet av dere!

Historien fortelles også mest gjennom lyd, det vil si lydopptak fra døde arbeidere på gruveskipet. Slik sett er ikke Dead Space helt ulikt Bioshock, men det er ikke der hovedinspirasjonen kommer fra.

– Vi har tatt det meste av inspirasjonen fra andre spill i samme sjanger og blandet det med det unike vi har i vårt spill, forteller Chan, som legger til at man har god tid på å gjøre Dead Space til et strøkent produkt:

Innertier.
Innertier.

– Spillet er egentlig nesten ferdig, så nå har vi tre og en halv måned på å finpusse det.

Konklusjon

Det vi har testet så langt av Dead Space er mest actionorientert, her snakker vi kamper der blodet spruter i alle retninger. Vi har imidlertid fått løfter fra EA at dette bare er én del av spillopplevelsen, og vi gleder oss til å teste brett der Dead Space virkelig makter å sette hjertet i halsen på spilleren. Når det gjelder lyd og grafikk er det lite å utsette på dette spillet, her har man det meste på plass for å skape en dryppende ekkel spillopplevelse. Derfor blir det spennende å se mer av gruveskipet Ishimura, la oss bare håpe Isaac Clarke holder seg i live frem til lanseringsdatoen.

Dead Space skal etter planen kommer ut i månedsskifte oktober/november på PC, Xbox 360 og Playstation 3.

Kommentarer (19)

Forsiden akkurat nå

Til toppen