Dead Space 2 med substans

Røper detaljer om nye våpen, historie og setting.

Dead Space satt en støkk i oss alle. Med en spennende historie om romvesener og romskip tatt rett ut fra en ordentlig science fiction-film var det vanskelig å ikke like denne tredjepersonsskyteren.

Som mer eller mindre eneste overlevende var det opp til spilleren, i Isaac Clarke sin skikkelse, å finne årsaken til at menneskene på romskipet Ishimura hadde en tendens til å forvandle seg til ganske lite sjarmerende, gørrete og blodtørstige monstre – monstre med navnet Necromorpher.

I Dead Space fikk vi brenne, skjære og sage oss gjennom hordevis av disse monstrositetene, med at av de mer kreative våpenarsenalene i nyere tid. Dead Space var et spill som ble mottatt med entusiasme stort sett over hele fjøla, og det var nok ingen som ropte ”oi!” når EA nylig annonserte Dead Space 2.

Saftige avsløringer

I tillegg til de få detaljene som allerede er kjent er den dryppende ferske utgaven av det amerikanske spillmediet Gameinformer fylt til randen med spesifikk informasjon om spillet. Bloggere har selvsagt lagt ut hele artikkelen, som kan leses her.

Artikkelen inneholder flere ganske heftige spoilere, så de største nyhetene skal du selvsagt få servert her og nå. For det første er flerspiller offisielt bekreftet. Vi vil med andre ord endelig få anvende den flygende sirkelsagen fra det første spillet på våre kompisers lemmer. I spillet selvsagt. Detaljer om hva slags flerspiller det er snakk om er usikkert, alt vi vet sikkert er altså at det blir spiller mot spiller i en eller annen form.

I bladet snakkes det også om at så å si alt vil være forbedret, som vanlig. Kontrollsystemet får seg en overhaling, telekinese- og tidsstoppe-mekanikken skal gjøres mer anvendelig i kamp og man får bedre kontroll over Isaac når han flyter rundt i null tyngdekraft, han kan nå bevege seg fritt og i tillegg skyte underveis i svevet.

Dead Space 2 vil også ha med seg en rekke nye våpen til våpenfesten som er Isaac Clarkes ryggsekk. Det eneste nye våpenet som er kunngjort er Javelin Gun, som skyter et slags spyd. Er offeret nær nok en vegg vil monsteret bli spikret opp mot veggen, ute av stand til å bevege seg. Nyttig mot fiendene hvis mest truende egenskap er at de sakte men sikkert åler seg mot deg, helt til man til slutt er helt omringet.

En hovedperson med identitet

Resten av nyhetene går mer på det historiemessige. Uten å røpe for mye kan vi meddele at hovedpersonen selvsagt fortsatt er Isaac Clarke, men denne gang blir ingeniøren en ordentlig karakter, med egen stemme og egne meninger.

Handlingen til spillet vil foregå tre år etter det første spillet, og vil ikke være begrenset til et romskip denne gangen. Necromorpene truer med å overta en hel romstasjon denne gangen, og Isaac som én av de få som har overlevd et møte med monstrene må hjelpe til. Med en såpass omfattende base håper utviklerne å kunne gi oss mer varierte og unike områder. Litt mindre korridorer og låste dører formodentlig.

Dead Space 2 skal etter planen slippes i løpet av kalenderåret 2010.

Les også
Anmeldelse: Dead Space

(Kilde: CvG)

Siste fra forsiden