Dean Hall sier seg ferdig med DayZ og Bohemia i løpet av året

Nå vil han bygge nytt indie-studio i New Zealand.

Dean Hall gir seg som DayZ-general snart.
Audun Rodem, Gamer.no

Innen året er omme har DayZ-utvikler Dean Hall tredd ut av rollen som leder for overlevelsesspillet. I tillegg vil han forlate ArmA-studioet Bohemia Interactive og, søker heller å bygge nye flerspilleventyr i hjemlandet, New Zealand. Dette melder Eurogamer.

Er ingen god leder på lang sikt

Grunnen til at Hall velger å forlate studioet skal være en manglende tro på sin egen evne som leder på lang sikt.

Dean Hall under Gamescom 2012.

– Jeg er en granat. Jeg har ett spesifikt bruksområde. Jeg er god på å ta risker, og har vært god på å ta risikoavgjørelser og hjelpe andre med å gjøre det samme hele livet, forteller Hall til nettstedet.

– Det var det jeg gjorde med DayZ. Jeg har gjort det to ganger nå – en gang med den originale modifikasjonen, og en gang med den frittstående utgaven. Men til slutt vil man ikke ha fyren som forteller deg at du skal toppe deg selv gang etter gang. Så på ett punkt vil jeg bli en katastrofe for prosjektet, i hvert fall som leder, sier Hall i sitt vante vidåpne lynne.

Selv om han tilsynelatende ønsker å pakke snippesken så raskt som mulig, lover utvikleren at han kommer til å være en del av prosjektet så lenge teamet trenger hans hjelp. Han vil alltid være involvert i prosjektet på en eller annen måte, hevder han, selv om han ikke konkretiserer denne påstanden.

Nye eventyr

DayZ er enda ikke ferdig, men er ute.

Når han til slutt forlater Bohemia og Tsjekkia, vil han labbe ned til New Zealand og stable et nytt uavhengig studio på bena så raskt som mulig. Det vil nok ta flere år, men han har allerede tre spillkonsepter skrevet ned allerede. I tillegg har han ytterligere to som svirrer rundt i hodet. De fleste av disse er flerspilleropplevelser, med samme DNA som DayZ.

– Jeg føler at DayZ er et fundamentalt problematisk konsept, og jeg har alltid tatt høyde for dette. Det er ikke et perfekt spill, og er heller ikke den flerspilleropplevelsen med den skikkelige gnisten som jeg ønsker å finne, forteller han.

Zombiespillet solgte som varmt hvetebrød da det kom ut i tidlig alphafase:
Eary Access-versjonen av DayZ solgte over en million kopier på under fire uker »

Siste fra forsiden