Def Jam: Fight for New York

Har du mye å gjøre for tiden og behov for normal døgnrytme, anbefaler jeg deg å legge vekk denne artikkelen. Dette spillet vil nemlig være noe av det dummeste du kan kjøpe. Du er herved advart!

”Oppfølgeren”, en bås som huser mange tapertitler og flopper. Heldigvis, ja heldigvis, finnes det unntak. Def Jam: Fight for New York er oppfølgeren til fjorårets ”Def Jam Vendetta”. New York er verdens kanskje mest sentrale kosmopolis og i ”The Big Apple” finner man alt fra det hippeste innen kunst- og moteverden, Donald Trump og kafeér på hvert et gatehjørne. I limousinene som fyker forbi sitter det derimot ikke alltid suksessfulle businessmenn, men beinharde rappere som har kjempet seg veien til rikdom. I Amerikas hardeste rapmiljø er hver dag en kamp for overlevelse og kun de tøffeste overlever. Dette er den brutale hverdagen som møter New Yorks nyeste medlem i gangster-rap miljøet.

Don’t say motherfucker, motherfucker Def Jam: Fight for New York er det andre spillet omhandlende de amerikanske rapartistenes turbulente hverdag. Tråden plukkes opp fra forrige spill i det gjengleder D-Mob blir fraktet mot politistasjonen for soning. Noe går frykelig galt når politibilen blir krasjet og D-Mob blir hjulpet til å flykte av en ukjent mann. Denne ukjente samaritanen er ingen ringere enn deg. Som det ferskeste medlemmet i en av New Yorks to tøffeste gjenger må du jobbe deg vei oppover respekt-hierarkiet og dette gjør du ved å slåss deg vei mot toppen. Etter hvert som du klatrer høyere vil stadig tøffere rappere prøve å stelle seg i veien for deg. Rydd dem av veien med din unike stil., både slåss- og klesmessig. For å vinne publikums gunst bør du også investere mye tid og penger i det som virkelig teller her i livet, nemlig diamanter.

Mye godt er blitt sagt om å skape et bra førsteinntrykk. Dette har utviklerne bak Def Jam bemerket seg. Spillet starter med en knalltøff video som viser de forskjellige rapperne som gjør seg klar til å møtes for gjengoppgjør. En etter en samler hardhausene seg i rekken av villige slåsskjemper, og her er det mange kjente fjes. For å nevne noen har vi Snoop Dog, Xzibit, Busta Rhymes, Method Man, Fat Joe, Ludacris, Flava Flav, Herny Rollins, WC etc. Over 40 av de tøffeste gutta som preger MTV hver bidige dag er her, ja selv noen av jentene også. Mystisk nok finner vi ikke Eminem i den enorme hop, det endelige beviset på at han kun er en rappkjeftet reke. Videre vises små smakebiter fra spillet som utfolder seg i full brutalitet. Jeg forstår fort at jeg ikke kommer til å få tid til å lage annet enn Fjordlands de neste ukene.

Historiemodusen starter med at spilleren skaper sin egen karakter, og måten dette blir gjort på en simpelthen genialt. Som politimann avgir man sin forklaring på hvordan denne anonyme redningsmannen til D-Mob så ut. Etter at vekt, høyde og ansiktstrekk er satt sammen er fantomtegningen klar. Med det har du skapt din egen Frankenstein og er klar for å innta det beinharde rapmiljøet. Ulikt fra Norge kreves det mer enn én Christer Falck-hit på radioen for å komme til toppen i det amerikanske gangster-rap miljøet. Du må slå deg vei oppover rangstigen og banke stadig tøffere motstandere. I starten av spillet får man sin egen leilighet, og denne starter en sporenstreks å fylle opp med trofeér og damer. Garderoben fyller man med klær og smykker som kan kjøpes i byens shoppingdistrikt, som huser en klesbutikk, tatoveringsbule, barberer og smykkebutikk. Foruten dette finnes et treningsstudio og her er du pent nødt til å bli stamkunde.