Delkarakterene forsvinner

Hvis spill er kultur, er det på tide å behandle dem som det. Si adjø til delkarakterene.

Spill er ikke som alle andre kulturelle medier. Dessverre er det ikke bare interaktiviteten som gjør det annerledes, men også måten det behandles på av media: Det er blitt vanlig å se mindre på helheten, og istedet dissekere den stakkars spillopplevelsen for å vurdere bestanddelene. Hos oss er vi ikke sikre på om det er en god idé lenger.

God plate, synes du? Var det helheten du likte, eller tekstene?

Hvordan skal man for eksempel vurdere grafikk over et så bredt spekter av plattformer som vi har på markedet i dag? Et spill som ser imponerende ut på PlayStation 2 ville sett direkte underveldende ut på neste generasjons konsoller fra et teknisk perspektiv. Og hva er det egentlig vi vurderer med grafikken? Er det kunstnerisk meritt, eller teknisk ekstravaganse? Med mindre det er faste kriterier for dette, er karakteren meningsløs, og hvordan kan man stille faste kriterier for et kulturprodukt?

Ikke bare er det vanskelig å være rettferdig, det gjør også at helhetsvurderingen kan bli stilt i skyggen av delkarakterene. Vil en lav grafikkarakter stigmatisere et spill med en høy helhetsvurdering? Hvis spill er kultur, må det også vurderes som andre kulturprodukter. En filmkritiker som trakk definerte linjer mellom bestanddelene i filmopplevelsen, ville blitt sett på som useriøs, og ikke minst respektløs ovenfor filmen som kunstform, siden kunsten oppstår i kommunikasjonen mellom film og publikum. Det er ikke noe annerledes med spill.

Si farvel til delkarakterer, og gled dere til en enkeltstående, konkret vurdering av opplevelser

Ettersom spillmarkedet blir bredere og bredere, er det viktigere enn noen gang at pressen er klar, tydelig og ikke minst lett tilgjengelig for sitt publikum. Å stykke opp en vurdering i flere, ofte arbitrære delkarakterer som egentlig ikke sier noe som helst om opplevelsen som helhet, bidrar ikke til dette i det hele tatt.

Derfor er det på tide at Gamer.no tar et skritt fremover, og ser på helheten, opplevelsen, istedet for å trekke den fra hverandre og bidra til å opprettholde den overfladiske oppfatningen av videospill som teknologi først og kultur sist. Si farvel til delkarakterer, og gled dere til en enkeltstående, konkret vurdering av opplevelser, som vi håper vil bidra til å understreke slagordet vårt: Spill er kultur.

Siste fra forsiden