Delta Force: Black Hawk Down

Krig er et skremmende aktuelt tema i disse dager. Det hindrer likevel ikke utviklerne hos Novalogic å fokusere på tidligere krigshandlinger, slik som de har gjort i Delta Force: Black Hawk Down. En kan si hva en vil om Novalogics fremstilling av de vanskeligstilte innbyggerne i de delte landet, men Black Hawk Down er utvilsomt et steg i riktig retning for Delta Force-serien.

De fleste er nok klar over at det i fjor ble produsert en Hollywood-film basert på den samme historien, som for øvrig ble utsatt for en alvorlig bråte kritikk pågrunn av sin noe rasistiske fremstilling av somalierne, og spillet følger en noenlunde samme struktur og historiefortelling som filmen gjør. Amerikanerne er verdens beskyttere, og somalierne er intet annet enn stein-kastende, mat-tiggende, Allah-ropende, flue-tiltrekkende, problemskapende individer som ikke gjør annet enn å stå i veien for frihetens flaggbærere.

Serien som for første gangen ble lansert i 1998, har rukket å vokse til en spillfamilie på hele fire medlemmer. Black Hawk Down introduserer en ny grafikk-motor, og borte vekk er den heslige voxel-baserte grafikken som dominerte de tidligere spillene. Likevel er det ikke bare det estetiske som er en klar forbedring fra de forrige spillene, da Black Hawk Down videreutvikler en allerede solid spilltype som blant annet er kjent for sin stålsterke multiplayer-del. Det er på tide å kaste på seg kamuflasje-drakten, velge nødvendig våpen og ustyr, og stige inn i det ventede helikopteret - et krigsherjet land venter på sine frigjørere.

Sinte somaliere på krigsstien
Det sies at den mest halsbrekkende situasjonen et menneske kan befinne seg i, er å løpe gjennom Somalia med en loff under armen, noe som er lett forståelig da somalierne i dette spillet er alt annet enn overvektige. Fra spøk til alvor bør det nevnes at Somalia er et svært fattig land, uten en fast regjering, og som benytter seg av den muslimske Sharia-loven. Spillet er hovedsakelig basert på de virkelige hendelsene i 1993, hvor amerikanske styrker i første omgang ble plassert der for å utføre "Operation Restore Hope" - et humanitært oppdrag hvor fokuset var å gi mat til et sultende folk.

Ting går ikke akkurat som det skal, og du blir dratt inn i langt mer alvorlige operasjoner for å blant annet bekjempe en temmelig ond gruppe terrorister som holder deler av Somalia i sitt nådeløse jerngrep. Historien når sitt klimaks i slaget om Mogadishu - hovedstaden i landet. Som i virkeligheten, og filmen, blir to helikoptere av typen Black Hawk skutt ned midt i byen, og resultatet er en katastrofe som koster hele atten amerikanske soldater livet. Her får du oppleve en relativt eksakt kopi av de adrenalinfremkallende scenene du så i Hollywood-tolkningen av historien. Selv om spillet i seg selv har særdeles liten følelse av historie og sammenheng, har utviklerne tatt det ekstra steget for å bygge opp en god forståelse av situasjonen landet befinner seg i.

Det åpnes med en introduksjonsfilm basert på virkelig video, hvor du blir fortalt bakgrunnhistorien for landet, samt grunnen til de amerikanske styrkenes tilstedeværelse i elendigheten. Noen, men slett ikke alle av oppdragene har tilsvarende videoklipp bundet opp til seg. Dette gjelder spesielt de senere oppdragene som i stor grad er basert på virkelige hendelser - slik som nedskytingen av de to amerikanske helikopterne. Novalogic har også stappet manualen full av innsiktsgivende historie, samt et kart som gir et geografisk overblikk over Somalia i sin helhet. Utover dette føles oppdragene i Black Hawk Down som en serie av simulatorøvelser, hvor følelsen av en progressiv historie sitter skuffende svakt.

Men sand i munnen får du. Dette er en militærsimulator som langt på vei gjør opp for sin noe svake historieutvikling, med et velutviklet gameplay. Delta Force er fremdeles Delta Force, men oppdragene er langt mer veldefinerte enn før, og gir deg en spesiell filmfølelse som slett ikke er et selvfølge. Black Hawk Down fungerer slik at du hele tiden kan velge mellom tre forskjellige oppdrag fra kampanjen til enhver tid. Straks du har fullført et av dem får du tilgang til enda et - men du har hele tiden tilgang til tre. Dermed har du en litt større frihet, og hvis du sitter fast i et oppdrag kan du prøve deg på et annet før du går tilbake.

Dette forandrer seg straks du når spillets siste fase, hvor noen oppdrag må låses opp ved å fullføre andre. I tillegg til dette kan du når som helst gå tilbake og spille de oppdragene du har fullført om igjen - såkalt "Instant Action". Ganske typisk, og noe som fungerer fint. I forkant av hvert oppdrag får du legge hendene på en rekke forskjellige våpen, og her er det bare å leske seg. Du kan velge mellom ett primært og ett sekundært våpen, samt forskjellig tilleggsutstyr. Dette systemet er ikke like nitidig og detaljstyrt slik som, for eksempel, i Rainbow Six-spillene. Etter å ha valgt verktøyene for slaktejobben, blir du tatt med til en skjerm hvor oppdraget blir delt opp i forskjellige punkter - samtidig som spillet laster inn. Fakta blir presentert som de er: Hva slags og hvor mange fiender kan du vente deg, terrenget oppdraget utspiller seg i, været, og naturligvis objektivene. Der etter bærer det rett inn i kampens, for ikke å snakke om Somalias hete.