Delta Force: Black Hawk Down

Krig er et skremmende aktuelt tema i disse dager. Det hindrer likevel ikke utviklerne hos Novalogic å fokusere på tidligere krigshandlinger, slik som de har gjort i Delta Force: Black Hawk Down. En kan si hva en vil om Novalogics fremstilling av de vanskeligstilte innbyggerne i de delte landet, men Black Hawk Down er utvilsomt et steg i riktig retning for Delta Force-serien.

Skyhøye eksplosjoner i natten
Mange sliter nok enda med tvangstanker og mareritt etter voxel-grafikken de forrige Delta Force-spillene stilte med. Voxel-grafikk kan være pent hvis du bruker det rett, men for å være helt ærlig ble det fullstendig bløtkake når Novalogic brukte det. Heldigvis har de endelig skiftet til en grafikk-motor som holder dagens standarder, en grafikk-motor som faktisk holder oppe ganske bra. Den er ikke spektakulær, men holder en jevn ytelse og fremstiller en pen grafikk. Lyseffektene er svært gode, og Mogadishu på nattestid kan se ganske pent ut i skinnet fra et ti-talls tønner i flammer. Vanneffektene er strålende, og tar i bruk "pixel-shading"-teknologi for å se realistiske ut. I det helikopterne suser over elvene kan du se vannet under blir presset vekk av trykket fra rotor-bladene.

Eksplosjonene er også imponerende, og det gjør godt i sjelen når du presterer å få landet nok skudd i en fiendetlig bil slik at den eksploderer. Folkene blir kastet ut av bilen, og flammene står høyt opp i været. Spesielt givende er det kanskje når du skal senke et skip som har lagt til i havna. Først sniker du deg ombord for å plassere sprengladningene, der etter evakuerer du åstedet i et helikopter, for så å detonere bombene når du har kommet opp i luften. Resultatet er fyrverkeri og sjøluft, i det skipet synker mot havnebunnen.

Røykeffekter er det også nok av, tilført av både røykgranater, skudd i bakken, og helikopterne som virvler opp støv i det de lander i den varme ørkensanden. Modellene har ikke verdens høyeste detaljnivå, spesielt ikke de irriterende innbyggerne som hele tiden skal kaste stein på deg, men det holder et typisk standardnivå. Lydmessig stiller Black Hawk Down omtrent like godt som grafikken. Til tider kommer det inn fengende og inspirerende musikk som er med på å ta filmfølelsen et steg videre. Lydeffektene er av tilsvarende kvalitet, men ikke noe utover det vanlige, bortsett fra de veltalende soldatene som er verdt å merke seg.

En av de tingene de tidligere Delta Force-spillene virkelig er kjent for, bortsett fra den grøten av en voxel-grafikk, er multiplayer-funksjonaliteten. Før Counter-Strike tok skikkelig av kan det vel sies at Delta Force var blant de mest populære skytespillene i verden når det gjaldt multiplayer. Denne delen, hvilken Novalogic beskriver som "the most dangerous game", er også godt fremtredende i Black Hawk Down. Gjennom Novaworld, selskapets spilltjeneste på nett, kan du spille med folk fra hele verden eller du kan velge å spille over nettverk. Opp til seksten spillere kan ta del i et multiplayer-spill i Black Hawk Down, og en kan velge mellom mange forskjellige multiplayer-modi. De mest vanlige er naturligvis "deathmatch" og "team deathmatch", hvor spillerne går mot hverandre i evig kamp om å drepe hverandre så mange ganger som mulig.

Spillet stiller også med andre standard-modi slik som "capture the flag" hvor en skal stjele mostanderens flagg og plassere det i sin egen base, samt "team king of the hill" hvor en skal holde på et spesielt område så lenge som mulig for å vinne. De to siste er heller litt uvanlige: "Search and destroy" hvor du skal ødelegge forskjellige mål innenfor fiendens område, samt "attack and defend" hvor et lag skal ødelegge alle målene innenfor fiendens område. Sistnevne er forskjellig fra "search and destroy" da et lag skal gå i forsvar, og vinner hvis de greier å beskytte målene sine før tiden har gått ut. Spillet har også en del mindre finesser, og gjør det klart at Novalogic er dedikerte når det gjelder multiplayer-opplevelsen i spillene sine. Kjøper en ikke Black Hawk Down for singleplayer-oppdragene, er det likevel ingen grunn til å la være når en har tilgang til en såpass appellerende multiplayer-del.

Black Hawk Down tar utvilsomt Delta Force-serien ett steg i riktig retning, om ikke flere. Grafikken har blitt gjenfødt og ser denne gangen godt ut, noe de tidligere spillene i serien ikke har kunnet påberope seg. Men den krever sitt. Novalogic sier bestemt at du må ha minst 256 MB RAM pakket inn i maskinen din for å kjøre spillet, og det er anbefalt å ha et 3D-kort med 64 MB videominne. Kanskje ikke et spesielt stort problem for de fleste seriøse spillerne i dag, men det er verdt å merke seg før en løper til butikken for å kjøpe det. Vekk er også de noe meningsløse og udynamiske oppdragene. Denne gangen har Novalogic bestemt seg for å holde seg til virkelig historie, noe som ofte viser seg å være et smart trekk - spesielt når det gjelder militærsimulatorer.

Historien om de amerikanske styrkenes tilstedeværelse i Somalia er interessant, og de fleste som har sett Hollywood-filmen Black Hawk Down kan nok si seg enig i det. Spillet er på mange måter en kopi av denne filmen, med all den spenningen og interessante oppdrag det byr på. Måten spillet skifter mellom oppdrag til fots, i biler og helikoptere, er et ytterligere godt tiltak på å skape en fin dynamikk mellom oppdragene. Ikke et eneste oppdrag er overflødig, og svært få av dem ligner på hverandre. I tillegg er områdene det hele utspiller seg i av gigantiske proporsjoner, men Novalogics kanskje største feil er å gjøre oppdragene for korte. Ofte blir oppdragene hakket litt opp, og mange kunne fint ha vært slått i sammen for gjøre dem litt mer episke. Likevel, Black Hawk Down er en flott militærsimulator og et svært godt skytespill. For tilhengerne av serien er det ingen tvil om at dette er et selvfølgelig kjøp. For dere andre er dette en glimrende mulighet for å tre inn i Delta Force-serien, og forhåpentligvis gjøre dere klar for enda flere stortitler fra Novalogic.