Delta Force: Task Force Dagger

Spill nummer fire i den kjente Delta Force-serien har kommet. Ute på markedet er disse spillene blitt sett på som de mest realistiske i denne sjangeren. Mange mener at oppfølgere rett og slett skal være bedre enn sine forgjengere. Produsentene bør ha lært av sine feil, og disse skal være luket bort og erstattet med nye finesser. Zombie har til en viss grad klart å gjennomføre dette.

Det meste er ved det samme
Dumt er det at de har fjernet muligheten for å gjemme seg i gresset slik det var i Delta Force 2. Dette var en fin detalj som ikke skulle vært tatt bort.. Jeg håper det kommer tilbake i en senere utgave av Delta Force. Noe som ikke er blitt forandret, er intelligensen til motstanderne. Den er ikke veldig høy. Skyteferdighetene er veldig dårlige,og de virker nesten likegyldige og uinteresserte i det som foregår rundt dem. De blunker nesten ikke når kameraten ved siden av dem faller død om. Kanskje er du heldig og ser en som går ned på kne og sikter vilkårlig rundt seg for så å gå tilbake til sine dagligdagse sysler. Og har du virkelig flaks, treffer du på en som faktisk skyter litt tilbake. Om han treffer eller ikke er helt vilkårlig, enten det er på 500 meters hold eller om du står like foran han. Sjansen for at du blir truffet er like stor, eller liten om du vil.

Grafikkmotoren som er blitt brukt i DFTFD, er så og si den samme som i DTLW. Det vil si at grafikken i spillet ikke holder dagens standard sammenlignet med andre titler innenfor samme kategori. Motoren har også rykte på seg for å være tung å drive. Anmeldermaskinen hadde ikke noen problemer med å kjøre spillet, men bare for å sjekke om ryktene var sanne, prøvde jeg spillet på en annen maskin (P4 1.6 GHz, 256 MB RAM, GeForce 2 MX 400 og Win2000). Til min store overraskelse hakket spillet utrolig mye. Detaljene måtte settes drastisk ned. Grunnen var nok det litt eldre GeForce-kortet. Dermed må jeg konkludere med at ryktene i og for seg er sanne. Grafikkortet må være av nyere standard for at spillet skal kunne fungere på best mulig måte.

Utseende på våpnene i førsteperson er noe av det dårligste jeg har sett. Animasjoner er fjernet, og de er faktisk laget i 2D, og ikke i 3D som man kunne forvente seg. (Ligner litt på klassikeren Wolfenstein 3D). Muligheten til å velge tredjeperson er til stede, men det blir bare så alt for dumt. Du har ingen som helst kontroll på omgivelsene. Hvorfor de har tatt det med, skjønner jeg ikke. Hvis de bare hadde lagt til en liten detalj som et sikte, hadde det vært mulig å spille i tredjeperson, men så lenge du ikke har den fjerneste anelse om hvor du kommer til å treffe, vil jeg aldri bruke denne funksjonen.

Landskapet er egentlig ganske pent å se på så lenge du ikke er i bevegelse, men med en gang du rører på deg, oppstår det en ekkel liten flimring. Dette gjør det ganske vanskelig å oppdage fienden på langt hold. Mang en gang har jeg skutt i filler et stakkars lite tre som kunne forveksles med en afghaner. Derfor anbefaler jeg å ligge stille så lenge du ikke vet hvor fienden oppholder seg. Grafikken i DFTFD holder rett og slett ikke mål. Den er ikke pen å se på til tross for det høye maskinkravet. Mulig er det min feil, men jeg klarte ikke å kjøre høyere oppløsning enn 1024 x 768. Med dagens maskiner skal man kunne forvente mer. Dette blir for gammeldags. Noe som produsenten har tatt vare på, som også er verd å ha med, er dybden på brettene. Du kan se uendelig langt bortover de øde slettene. Ikke mange andre spill har den egenskapen enda. Alt i alt er grafikken helt grei, men den mangler det lille ekstra.

Mer trykk i lyden
Lyden har ikke gjennomgått så store forrandringer. Den er ikke perfekt, men heller ikke dårlig. Dette spillet har ikke overdrevet mye lyd, og det å være lydløs er en viktig faktor som kan avgjøre hele spillet. Selvsagt er alle de viktige lydene til stede, men imponerende er de ikke. De er på en måte med for å lage litt spenning. Klarer du å leve deg inn i spillet, skaper du din egen lille stemning. Hva er da vitsen med å legge til lydeffekter som bare ødelegger dette?

Jeg la merke til at eksplosjonene hadde mer trykk i seg. Bassen var dypere enn den hadde vært tidligere. Det ble mye mer virkningsfullt,og du fikk den riktige følelsen av at f.eks. et kraftverk går opp i et inferno av røyk og flammer. En ting som irriterte meg mye, var at jeg måtte prøve å lokalisere fienden ut i fra rop og lyden av skudd. Lyden kom fra alle kanter og var meget forvirrende, spesielt når de fiendtlige personene var langt unna. Noen ganger følte jeg at lyden kom fra venstre eller høyre selv når personen som avfyrte skuddene stod rett foran meg. Kanskje produsenten har prøvd å lage en form for ekko, men siden det ikke var fjell på akkurat det stedet hvor hendelsen inntraff, blir jo den effekten litt malplassert.