Konseptkunst av det kansellerte spillet. (Bilde: Game Informer, Lucasfilm)

Denne ikoniske Star Wars-skurken skulle få sitt eget spill

Men prosjektet døde etter å ha blitt vingeklippet av George Lucas.

Sent i 2010 begynte Texas-studioet Red Fly Studio på utviklingen av et Star Wars-spill der Darth Maul – kanskje best kjent som «han knallrøde tattoskisen med horn» fra The Phantom Menace – skulle få fritt spillerom. Dette kunne Game Informer melde i sin nyeste bladutgivelse (via Eurogamer). 

Dette skal ifølge Game Informer ha vært stemningen Red Fly satset på å ha i sine områder.
Dette skal ifølge Game Informer ha vært stemningen Red Fly satset på å ha i sine områder.Bilde: Game Informer, Lucasfilm

Red Fly fikk jobben med å lage et actionspill til Nintendo Wii med den mystiske og akrobatiske Sith-lorden, etter å ha jobbet med en utgave av Star Wars: The Force Unleashed II. Selv om prosjektet – som hadde kodenavnet Damage – i utgangspunktet begynte som et spill myntet på Nintendo Wii, ble lansering til Xbox 360, PlayStation 3, Wii U og Windows også påtenkt etter hvert.

Lucas ville ha noe annet

Konseptkunst av Darth Mauls skjulte rombase.
Konseptkunst av Darth Mauls skjulte rombase.Bilde: Game Informer, Lucasfilm

Etter åtte måneder med utvikling ble dog prosjektet lagt ned, etter noen tilsynelatende ensidige beslutninger fra Star Wars-eier Lucasfilm. Blant annet skal kommunikasjonen ha vært skral: Studioet fikk aldri vite detaljene om hvordan Darth Maul overlevde å bli kappet i to etter Star Wars: Episode I – The Phantom Menace, og heller ikke planene om å gjenoplive figuren i tv-serien The Clone Wars. 

Det som til syvende og sist gjorde at prosjektet ble stagget skal likevel ha vært en anmodning fra Star Wars-skaper George Lucas om å endre retning i spillet. Lucas ville ha en «buddy cop»-opplevelse der Sith-kollegene Darth Krayt og Darth Talon ble skrevet inn i Mauls historie.

Red Fly prøvde å tilpasse spillet denne nye retningen, men prosjektet ble til slutt strupet etter to uker uten kommunikasjon mellom Lucasfilm og utvikleren.

Alt som er igjen av spillet nå er konseptkunst og en video som viser litt av hva spillet kunne ha blitt. 

Mer kansellert Star Wars

Mauls skulle se litt annerledes ut.
Mauls skulle se litt annerledes ut.Bilde: Game Informer, Lucasfilm

Star Wars-kyndige har sikkert fått med seg at Mauls eventyr ikke er det eneste Star Wars-spillet som ikke kom i mål de siste par årene. Da Lucasfilm ble kjøpt opp av Disney i fjor ble det planlagte actioneventyret Star Wars 1313 kappet fra utviklingsplanen, og alt som er igjen nå er noen tidlige demonstrasjoner av spillmotoren og konseptkunst

Etter Lucasfilm-kjøpet virker det dog som om utvikling av Star Wars-spill ha r blitt mer stabilt og organisert. I all hovedsak velger Disney å gjøre alt på mobilfronten sels, mens eksterne studio får ta seg av ytterlige prosjekter. Nå er det EA som sitter på rettighetene.

For øyeblikket jobber for eksempel DICE med et nytt spill i Battlefront-serien – på overflaten en god match for studioet som har gjort seg kjent med Battlefield. Akkurat hvilken DICE-divisjon som jobber med spillet er dog litt uklart. Dead Space-utvikler Visceral planlegger også noe Star Wars-snadder, med Uncharted-forfatter Amy Hennig bak roret.

Disney er i gang med utviklingen av Star Wars-spill allerede.
Gratisspillet Attack Squadron lover storstilte romkamper »

Videosnutt fra utviklingen av Maul-spilet.

Kommentarer (10)

Forsiden akkurat nå

Til toppen