– Det er på tide å snakke om Pillars of Eternity 2

Obsidian ser mot fremtiden.

Snart nå.
Obsidian Entertainment

Om to måneder kan vi benke oss ned foran PC-skjermen og rollespille som om det var 1999 igjen. Obsidians Pillars of Eternity har sakte men sikkert sirklet seg frem mot slippdagen 26. mars, etter at det Kickstarter-finansierte spillet har vært på snekkerbenken siden 2012.

Pillars of Eternity er snart ute.

At spillet ikke er ute ennå hindrer ikke utviklergjengen fra å legge planene for fremtiden. Ifølge Polygon skal studioet først levere noen utvidelespakker, slik de lovet i Kickstarter-prosessen. Deretter håper de å mane frem en oppfølger.

– Antageligvis kommer Josh Sawyer og Adam Brennecke og resten av teamet til å sette seg ned i løpet av en måned for å diskutere Eternity 2. De har allerede laget en liste om hva de ønsker å gjøre, med nye spillsystemer og den slags. Vi kommer til å prøve å begynne på det så kjapt som mulig, forteller Obsidian-sjef Feargus Urquhart til nettstedet.

Kickstarter eller ei?

Det ser altså ut som om en oppfølger til Pillars of Eternity mest sannsynlig kommer til å skje før eller siden. Hva eller hvem som skal stille med midler denne gangen er det selvfølgelig litt tidlig å teipe opp på planen, men interessant nok er Urquhart ikke sikker på at det blir Kickstarter igjen. Med tanke på at det første spillet fikk inn nesten 4 millioner dollar fra folkefinansieringsnettstedet er det litt overraskende at Obsidian ikke ser på det som en selvfølge.

Myser du litt, ser det ut som Baldur's Gate.

– Jeg tror det, jeg tror det er det vi kommer til å gjøre. Det er ikke 100 prosent sikkert. For det første fordi vi ikke ville gjøre det før det første spillet var ute. For det andre er Kickstarter litt opp og ned for tiden. Men Shadowrun-gjengen ser ut til å lykkes, de er på 1,5 eller 2 millioner dollar nå. Og jeg vet at om vi putter eksploderende kattunger i spillet kunne vi sikkert fått inn milliarder, spøker han.

Pillars of Eternity skal bli et spill støpt i den gamle støypeformen Baldur's Gate, Icewind Dale og Planescape: Torment la igjen rundt tusenårsskiftet. Med et fugleperspektiv, et skreddersydd rollespillsystem som er sydd rundt den digitale spillformen heller enn terninger, penn og papir, og en historie som ifølge utvikleren skal være et par hakk mer moden enn tidligere forsøk.

Vi smakte litt på spillet i fjor høst.
Rollespillsommelier Marius Kjørmo tror Pillars of Eternity tror det blir bra »

Siste fra forsiden